Malmö tingsrätt söker domstolshandläggare

Sveriges Domstolar, Malmö tingsrätt / Juristjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Malmö tingsrätt i Malmö

Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället.

Vår kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar - tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. Vi har även en administrativ avdelning som stödjer kärnverksamheten. Där finns bland annat vår enhet för registratur och arkiv.

På domstolen är vi omkring 160 medarbetare som tillsammans arbetar för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vår arbetsplats kännetecknas av engagemang, ansvarstagande och delaktighet.

Nu söker Malmö tingsrätt minst en domstolshandläggare med placering på målavdelning. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid. Malmö tingsrätt tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde i början av februari 2025, eller enligt överenskommelse.

Arbetet innebär

Som domstolshandläggare hos oss arbetar du som del av tingsrättens administrativa nav. I detta varierande och självständiga arbete verkar du för att tingsrättens mål avgörs snabbt, rättssäkert och med hög kvalité.

I vår målhantering fattar du självständigt många administrativa beslut. Du ansvarar för att bevaka frister, ha kontakt med parter, ombud och myndigheter, samt expediera avgöranden m.m. I arbetet ingår även protokollföring vid förhandlingar.

Arbetet bedrivs i ett nära samarbete med domare, beredningsjurister, tingsnotarier och dina handläggarkollegor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst gymnasiekompetens eller motsvarande och har erfarenhet av arbete inom administration.

Det är meriterande om du har en för arbetet relevant eftergymnasial utbildning. Har du erfarenhet av administrativt arbete från juridisk miljö, offentlig sektor eller från en större organisation är även det meriterande.

Det krävs att du är en van datoranvändare och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg.

För att lyckas i rollen som domstolshandläggare behöver du ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och vara bra på att anpassa dig efter olika situationer. Arbetstempot är stundtals högt varför det är viktigt att du kan arbeta konstruktivt även under press. Du är en god kommunikatör vilket innebär att du tar till dig och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift är ett krav.

Du har lätt för att skaffa dig en helhetsförståelse för administrativa flöden och kan därefter prioritera, planera och ta egna initiativ inom ramen för ditt arbete. Vidare är du medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TMA2024/95".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Malmö tingsrätt

Kontakt
Handläggarchef
Marie Beckman
070-395 01 03

Jobbnummer
8954226

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Malmö tingsrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Malmö tingsrätt: