Linköpings tingsrätt söker registrator
Sveriges Domstolar, Linköpings tingsrätt / Juristjobb / Linköping
2025-02-19
Visa alla juristjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Linköpings tingsrätt i Linköping Linköpings tingsrätt är en av landets mellanstora domstolar med cirka 60 medarbetare. Vid tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål och ärenden. Vår uppgift är att avgöra mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Tingsrätten är indelad i två dömande avdelningar som består av flera rotlar. På varje avdelning finns det en chefsrådman samt domare, handläggare och notarier. Vid tingsrätten finns även en administrativ avdelning som svarar för bl.a. ekonomi- och personaladministration, säkerhet, vaktmästeri och reception.
Verksamheten bedrivs i ljusa och ändamålsenliga lokaler på Garnisonsområdet i Linköping där vi är samlokaliserade med Förvaltningsrätten och Hyres- och arrendenämnden i Linköping.
Vi utökar vår registratur och söker nu en registrator. Gillar du service och administration och vill ha ett meningsfullt arbete i en samhällsviktig verksamhet? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Arbetet innebär
Som registrator på tingsrätten tillhör du en av domstolens två målavdelningar och har en central roll i den dagliga verksamheten.
Dina arbetsuppgifter är många och skiftande och i arbetsuppgifterna ingår bland annat registrering av mål och ärenden, hantering av myndighetsbrevlådan och inkommande post. Du skannar och diarieför handlingar i mål och ärenden och hanterar beställningar av allmänna handlingar. I arbetsuppgifterna kan även andra förekommande arbetsuppgifter inom domstolens kansli komma att ingå.
I det dagliga arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning behöva prioritera om dina arbetsuppgifter.
Arbetet innebär mycket kontakt såväl med professionella aktörer som med allmänheten, både via telefon och e-post. Det är därför viktigt med en hög servicekänsla så att alla som kommer i kontakt med domstolen får en god service och ett bra bemötande.
Tillsammans med dina kollegor bidrar du till att domstolens för- och efterarbete genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt.
Arbetet förutsätter att du är en skicklig och ansvarsfull administratör.
Vi söker dig som
Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta såväl självständigt som i team. Du är effektiv och ansvarsfull, har en hög servicekänsla och kan hantera stressiga situationer. Du har vana att arbeta i olika IT-system och en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är noggrann, tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt.
Du har som lägst en slutförd och godkänd gymnasieutbildning och du har några års erfarenhet av handläggning eller registrering, gärna inom offentlig verksamhet. Du kommer att arbeta tillsammans med alla yrkeskategorier på domstolen vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga.
Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem. Du är prestigelös.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tidigare erfarenhet av arbete i registratur på annan myndighet kan vara meriterande.
Anställningen avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en trygg anställning med bra förmåner utifrån kollektivavtal. Hos oss får du 3000 kr i friskvårdsbidrag per år och vi har även ett eget gym i huset. Du har mellan 28-35 semesterdagar, tjänstepension, flexibel arbetstid samt ersättning för läkemedel och läkarbesök. Du erbjuds ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med möjligheter till kompetensutveckling genom utbildningar från Domstolsverket.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TLI 2025/50".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Linköpings tingsrätt
Kontakt Handläggarchef
Charlotte Ardell
013-251055 Jobbnummer 9176285