Lärare med specialpedagogisk kompetens till Rimbo
Norrtälje kommun / Grundskollärarjobb / Norrtälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla grundskollärarjobb i Norrtälje,
Vallentuna,
Vaxholm,
Täby,
Värmdö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norrtälje kommun i Norrtälje,
Stockholm eller i
hela Sverige På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag.
I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft - vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare.Om tjänsten
Vi söker en legitimerad och erfaren lärare gärna med specialpedagogisk kompetens till resursklassen åk 7-9 på Lånsjöskolan. Vi söker dig som har ett nyfiket och intresserat förhållningssätt till elever och deras lärande och din nyfikenhet och intresse skall synas i ditt sätt att möta dem. I tjänsten ingår undervisning i olika stora grupper samt vid behov även enskild undervisning, mentorsksap till ca 7 elever samt ämnesansvar i matematik och engelska. I mentorsarbete för elever i resursklassen krävs ofta tät kontakt med vårdnadshavare, varför du förväntas ha god förmåga att kommunicera och samarbeta så att samarbetet mellan hem och skola går så bra som möjligt. I resursklassen arbetar resurser och lärare tätt tillsammans med varandra och med elevhälsans olika professioner. Du förväntas vara en del av detta team - samarbetsförmåga och lyhördhet är därför viktiga egenskaper för att klara av arbetet.
Publiceringsdatum2024-11-20Dina arbetsuppgifterUndervisning i matematik och engelska i åk 7-9 samt ämnesansvarig för dessa ämnen i resursklassen. Delta i skolans systematiska kvalitetsarbete samt ingå i skolans ämnesgrupper. Delaktig i arbetslagets arbete kring elevernas utveckling och lärande. Mentorskap för elever och kontakt med vårdnadshavare
Utmaningarna
Arbete i resursklasser kan vara mer utmanande än läraruppdraget generellt. Det kan vara en utmaning att veta hur du skall hantera uppkomna situationer och möten med elever, exemplvis att bedöma med vilken energi du ska möta olika elever vid olika tillfällen. Att få eleverna att känna sig sedda och förstådda samt att bygga förtroenden kan vara mer komplicerat och ta längre tid än i vanliga fall.
KvalifikationerLärarbehörighet i matematik och engelska, lärarlegitimation
Specialpedagogisk kompetens är meriterande.
Erfarenhet av att undervisa elever med autusmdiagnos.
Om arbetsplatsen
Långsjöskolan är en kommunal åk 4-9-skola med ca 450 elever, där resursklassen är en del av skolan och utgör ett eget arbetslag. Resursklassen tar in elever från hela kommunen varför flera av eleverna kommer till skolan med taxi.
Vi är en skola där respekt och öppenhet skall prägla vårt arbete och vi ser det som vårt huvudsakliga uppdrag att forma demokratiska samhällsmedborgare utifrån elevernas olika förutsättningar. För oss är det viktigt att vi förhåller oss professionellt och engagerat i våra olika uppdrag samt att vi tar ansvar för och strävar efter att hela tiden utveckla vår verksamhet genom ett systematiskt kvalitetsarbete. Vår ambition är att alla skall uppleva lärande, studiero och god arbetsmijö i skolan - såväl vuxen som elev. Vi hjälper, stöttar och utmanar varandra.
Det här läsåret har vi ökade kunskaper, ökad upplevd studiero och trygghet samt ökad närvaro som fokusområden. Dessa skall genomsyra arbetet i alla led. I dagsläget har vi många elever med hög frånvaro och flera elever som inte upplever sig motiverade till skolarbetet. Detta vill vi ändra på och arbetar därför aktivt med.
Lärare och fritidspersonal är organiserade i arbetslag och skolledningen består av en rektor och två biträdande rektorer samt en pedagogisk ledningsgrupp som utgörs av rektorer och arbetslagsledare. Skolan har även ett Trygghetsteam samt elevråd.
I rektorsområdet ingår landsbygdsskolan i Rånäs med ca 65 elever i åk f-6. Skolorna har var sitt elevhälsoteam bestående av elevhälsosamordnare, skolsköterska, speciallärare eller specialpedagog, kurator och skolpsykolog.
Anställningsform
Heltid och tillsvidare. Tillträde snarast.
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Om företagetVi är Norrtälje - en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle.
Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil - lokalt liv
Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning - så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad.
Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.
Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.
Ersättning Lön enligt överenskommelse Nej
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Norrtälje kommun (org.nr 212000-0217),
https://www.norrtalje.se/ Arbetsplats Norrtälje Kommun
Kontakt Rektor
Annika Ireblad
annika.ireblad@norrtalje.se Jobbnummer 9020411
Observera att sista ansökningsdag har passerat.