Kundansvarig till Statens servicecenter
Statens Servicecenter / Säljarjobb / Östersund
2025-10-03
Visa alla säljarjobb i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund,
Strömsund,
Sollefteå,
Kramfors,
Sundsvall eller i
hela Sverige Nu söker vi vår nästa kollega som kan komplettera vårt team i rollen som kundansvarig. Vi som arbetar på Kundenheten i dagsläget är fem verksamhetspecialister, fem kundansvariga, tre kundadministratörer, en förvaltningsledare samt enhetschef. Kundenheten ansvarar för myndighetsservice kunder, kundkommunikation och NKI. Kundenheten ansvarar även för kundbeställningar, kundkommunikation och granskning användarhandledningar, skapa filmer och att utveckla och arbeta med kundinformation på Portalen, ta fram statistik, delta i anslutningsprojekt och mycket mer.
Enheten är placerad på avdelningen för kundmöte, tjänsteutveckling och anslutning som tillhör Myndighetsservice inom Statens servicecenter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
I rollen som kundansvarig kommer du vara ansvarig för ett antal myndigheter, vara den primära kontaktytan på taktisk nivå och bidra till att öka kundnöjdheten och bibehålla goda relationer hos de kundmyndigheter som är anslutna till Statens servicecenter.
Som kundansvarig är du lyhörd för kundmyndigheternas behov och presenterar de tjänster som Statens servicecenter erbjuder, och du säkerställer samarbetet med befintliga kunder enligt vår tjänstesamverkansmodell. Detta innebär bland annat att följa upp överenskommelser och genomföra kundmöten kontinuerligt, administration av överenskommelser och dess bilagor, offerter och SLA-dokument, mötesprotokoll, kundfakturor etc. En viktig del är också att bidra i kunddriven tjänsteutveckling genom att fånga in kundernas önskemål samt utreda taktiska frågor som inkommer från kundmyndigheterna. Som kundansvarig verkar man för intern samverkan och deltar i möten, styrgrupper och projektmöten vid behov, du deltar även vid anslutningar av nya kunder.
För att lyckas hos oss vill vi att du är trygg med och stimuleras av att ha många kontaktytor. Rollen kräver också att du har förmågan att behålla ett helikopterperspektiv även om innehållet består av detaljfrågor. Du har lätt för att samarbeta, engagera och är en tydlig och god kommunikatör, du är duktig på att uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Vidare har du god analytisk förmåga, är driven, strukturera och arbetar självständigt.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning/ kompetens relevant för tjänsten
• Minst tre års arbetslivserfarenhet som projektledare, ledare/chef alternativt arbetat minst tre år som kundansvarig inom Shared Servicecenter
• Mycket goda kunskaper i Microsoft Office
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att vara trygg med och stimuleras av att ha många olika kontaktytor
• Att lösa problem genom att analysera situationen och ta fram lösningar
• Att ge god service
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter och driva arbetet framåt
• Att samarbeta med andra för att lösa en uppgift
• Ha en god pedagogisk och kommunikativ förmåga både i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet inom ekonomi (E-handel & Redovisning) och/eller löneområdet
Publiceringsdatum2025-10-03Övrig informationAnställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm, Gävle eller Östersund.
Vi erbjuder distansarbete.
Denna anställning kräver godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Som anställd kan du även komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 26 oktober, 2025.
Intervjuer planeras att påbörjas under v.46.
För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 500 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Jobbnummer 9539358