Kundansvarig till IT-avdelningen
Karlstads kommun, Kommunledningskontoret / Datajobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Kommunledningskontoret i Karlstad Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.
Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.
Karlstads kommun söker en kundansvarig till enheten Utveckling IT som är organiserad inom den centraliserade IT-avdelningen i koncernen Karlstads kommun.
Vill du medverka till kommunens digitalisering och hjälpa våra verksamheter i sin verksamhetsutveckling med IT som stöd? Då är detta en tjänst som passar dig.
I Karlstads kommuns utvecklingsresa på IT området så har rollerna som kundansvariga varit en stor framgångsfaktor. I rollen samverkan man hela tiden med sina kunder för att hjälpa dem med sin förändringsresa där IT är en stor möjliggörare.
IT-avdelningen består av 56 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter i koncernen. Samtidigt som vi i vardagen levererar, ger support, underhåller och utvecklar våra IT-tjänster så är vi en viktig partner till kommunens verksamhetsutveckling med digitalisering som stöd.
Vi har på enheten Utveckling IT idag 5 kundansvariga som har våra kunder (kommunens verksamheter) jämnt fördelade mellan sig. En av dessa går nu till en annan tjänst på IT-avdelningen och vi behöver snabbt finna en ersättare.
Publiceringsdatum2020-01-24ArbetsuppgifterDin kund blir Kommunledningskontoret som ansvarar för mycket av den centrala utvecklingen för alla kommunens verksamheter. Det handlar om Personalsystem, Ekonomisystem, Dokument och ärendehantering, våra webbar, systemstöd för verksamhetsstyrning och uppföljning m.m.
I kommunen använder vi modellen PM3 för förvaltning av IT-stödet och du kommer att vara den taktiske motparten från IT (Objektledare IT) i verksamheternas förvaltningsobjekt.
Dina arbetsuppgifterI uppdraget som kundansvarig ingår framförallt
• Hålla dig uppdaterad om din kunds verksamhet och stötta dem med sin verksamhetsutveckling i en digital tid
• Förklara svåra IT lösningar på ett enkelt sätt för kunden
och Följa upp IT-avdelningens tjänsteleveranser till din kund.
• Delta aktivt i Verksamhetsutveckling med IT som stöd (vår IT policy) och hjälper kunden i en kreativ utveckling framåt.
• Driva ändringshanteringen enligt PM3 och våra ITIL processer New or Changed Services eller Change Management emot IT-avdelningen där du har interna underkonsulter som stödjer dig.
KvalifikationerVi söker dig som har
• Högskoleutbildning inom IT-området, alternativt har du eftergymnasial eller annan utbildning förvärvad i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt.
• Erfarenhet av förvaltningsarbete
• Förmåga att självständigt planera och följa upp eget samt gruppens arbete
• Samarbetsvilja och en drivkraft att bygga nätverk
• God kommunikativ förmåga och skicklighet i att uttrycka dig i tal och skrift
• Genuint tekniskt intresse och vilja att arbeta med verksamhetsutveckling i en digital tid
Meriterande
• Erfarenhet i ledande befattning
• Erfarenhet av projektledning
• Kännedom om ramverket ITIL
• Erfarenhet av att arbeta med förvaltningsmodellen pm3
• Erfarenhet från offentlig verksamhet
Personliga egenskaper
Du har god känsla för service och kunden står i centrum för dig. Du skapar goda relationer och är pedagogisk i dina kontakter med kunder, medarbetare och leverantörer. Du ska ha förståelse för olika synsätt med en mycket god förmåga att kunna samarbeta och samverka över organisationsgränser.
Vi söker dig som är modig, resultatinriktad, tydlig och lyhörd. Du förstår vikten av att arbeta med att skapa ett bra och utvecklande arbetsklimat genom engagemang, arbetsglädje och samarbete. Du har erfarenhet av arbete med förvaltning och utveckling och du har även erfarenhet av strukturerat uppföljningsarbete.
Som person är du problemlösande och analytisk. Du är kreativ och tycker om att tänka i nya banor. Vi vill att du är noggrann samt har en pedagogisk förmåga att förklara komplicerade problem.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKarlstads kommun, Kommunledningskontoret
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A929569".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
Jobbnummer 5059485
Observera att sista ansökningsdag har passerat.