Kristianstads tingsrätt söker en domstolshandläggare

Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt i Kristianstad

Vid Kristianstads tingsrätt arbetar ca 30 personer bestående av domare, en assessor, tingsnotarier, domstolshandläggare (beredningssekreterare och domstolssekreterare) samt administrativ personal. Domstolshandläggarna är indelade i ett beredningskansli och ett servicekansli. Verksamheten bedrivs i trevliga och moderna lokaler belägna i Kristianstad med goda kommunikationsmöjligheter.

Beredningen av dispositiva tvistemål sköts i huvudsak av notarier under ledning av domarna. Beredningen av brottmål och familjemål utförs i huvudsak av beredningssekreterare/domstolshandläggare.

Arbetsklimatet är öppet och välkomnande. Vid tingsätten pågår ett kontinuerligt kvalitetsarbete.



Publiceringsdatum
2017-05-02

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i en grupp av beredningssekreterare och domstolshandläggare. Som domstolshandläggare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att förbereda, handlägga och sätta ut mål inför förhandling, att ha kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet samt att föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar. Arbetet som bedrivs i nära samarbete med domare och notarier är ansvarskrävande och innebär självständigt beslutsfattande.


Kvalifikationer
Vi söker en prestigelös domstolshandläggare som värdesätter att arbeta i grupp tillsammans med andra. Som person bör du ha ett stort engagemang för ditt arbete samt en vilja att bidra till ett gott arbetsklimat. Att arbeta efter struktur och ha ett professionellt förhållningssätt är en självklarhet för dig. Du kommer att företräda domstolen och måste kunna inge förtroende samt klara av olika personliga kontakter.

Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens eller annan motsvarande utbildning. Erfarenhet av administrativt arbete från annan domstol eller annan offentlig verksamhet kan ses som meriterade. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme och är ansvarstagande. Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna arbeta enskilt och i grupp. Att du har god datorvana är en självklarhet samt att du har förmåga att fatta egna beslut, organisera och prioritera ditt arbete.


ÖVRIGT
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Ange ditt löneanspråk i ansökan.

Du kan ansöka via e-post till: kristianstads.tingsratt@dom.se eller via post till: Kristianstads tingsrätt, Box 536, 291 25 Kristianstad. Märk ansökan med referensnummer AD 105-17

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-09-01 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-21
Ange följande referens när du ansöker: AD 105-17

Kontakt
Vilhelm Patrikson vilhelm.patrikson@dom.se 044-183685

Företag
Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt

Adress
Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt
Box 536
29125 Kristianstad

Kontorsadress
Kanalgatan 32 29134 Kristianstad

Jobbnummer
3469451

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Kristianstads tingsrätt: