Kommunikatör i Svenska kyrkan - med chans att göra skillnad
Kansli / Administratörsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kansli i Uppsala,
Solna,
Strängnäs,
Stockholm,
Linköping eller i
hela Sverige Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån - kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, kommunikationsavdelningen
Svenska kyrkans nationella nivå - kyrkokansliet i Uppsala - ansvarar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan, och stödjer på olika sätt stiften i deras arbete för församlingarna. Den nationella nivån företräder också Svenska kyrkan i kontakter med andra kyrkor och samhället i övrigt, både i Sverige och internationellt. Arbetet leds av generalsekreteraren. På kyrkokansliet har också ärkebiskopen sitt kansli.
Kommunikationsavdelningen är en av ett tiotal avdelningar på kyrkokansliet med uppdrag att ge kommunikationsstöd till kyrkokansliets olika avdelningar och till stift och församlingar runt om i landet. Syftet är att hålla samman kommunikationen för Svenska kyrkans gemensamma bästa och bidra till att stärka kyrkokansliets roll som en sammanhållande kraft. Kommunikationsavdelningens uppdrag är också att synliggöra Svenska kyrkans tro och verksamhet för medlemmar och allmänhet. På avdelningen arbetar drygt 45 personer i tre enheter med olika roller och ansvar. Enheterna leds av enhetschefer och kommunikationschefen är ytterst ansvarig för avdelningen.
Kommunikationsavdelningen söker nu en kommunikatör till en av avdelningens enheter; enheten för stöd till kyrkokansliet.
Rollen
I rollen som kommunikatör utgör du en viktig kontakt för någon eller några av kyrkokansliets avdelningar. Du ansvarar för att synliggöra, förtydliga och stärka avdelningarnas löpande arbete genom professionellt kommunikationsstöd. Du har ett nära och regelbundet samarbete med handläggare, projektledare och avdelningarnas chefer. På enheten som du tillhör har du ett tiotal engagerade och kompetenta kommunikatörer som dina närmaste kollegor.
Rollen som kommunikatör på kyrkokansliet är omväxlande och innefattar både snabb operativ hantering och mer långsiktigt strategiskt arbete.
Publiceringsdatum2019-05-15Dina arbetsuppgifterDu upprättar kommunikationsplaner, samordnar och genomför kommunikationsinsatser enligt kommunikationsplanen samt följer upp genomförda insatser utifrån uppsatta mål. I rollen ingår, kopplat till ditt ansvarsområde, att skapa och publicera innehåll på intranät, externwebb och i sociala kanaler. Vid framtagande av övrigt digitalt och tryckt material, pressmeddelanden, etc. har du hjälp av kollegor på de övriga enheterna på kommunikationsavdelningen som bland annat är kanalspecialister, produktionsledare och pressekreterare. Ett nära samarbete med dessa är mycket viktigt och i din roll ingår att samordna olika kompetenser för att säkerställa att det som överenskommits med kyrkokansliets avdelningar genomförs på bästa sätt.
Du rapporterar till enhetschefen på enheten stöd till kyrkokansliet.
Din bakgrund och kompetens
• Högskoleutbildning inom media- och kommunikation eller motsvarande
• Minst 2-3 års arbetslivserfarenhet från arbete som kommunikatör, gärna med erfarenhet från idéburen verksamhet
• Erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete
• Stor vana av arbete med digitala kanaler och digitala verktyg
• Erfarenhet av att arbeta i olika publiceringsverktyg
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• God förmåga att anpassa innehåll och tonalitet efter olika målgrupper och kanaler
Du har en bred kompetens och trivs med omväxlande arbetsuppgifter och att leverera mot tidskrävande tidsramar. Du tar egna initiativ och kan arbeta självständigt, samtidigt som du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du är flexibel och lyhörd för verksamhetens behov. Du inspireras av digitala kommunikationslösningar och är intresserad av och engagerad i den digitala utvecklingen.
Vid denna rekrytering läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan är meriterande.
Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.
TillträdeTjänsten är ett vikariat på heltid (100 %) t.o.m. 30 september 2021. Önskat tillträde i september/oktober 2019.
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
enhetschef Mari Edberg via e-post
mari.edberg@svenskakyrkan.seFackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Joakim Lindström (Jusek) och Anders Göranzon (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 2 juni 2019.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Varaktighet, arbetstid
• -
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKansli
AdressKansli
751
75321 Uppsala
Kontorsadress751
Jobbnummer 4788651
Observera att sista ansökningsdag har passerat.