Kommunikationsansvarig till Fondtorgsnämndens kansli

Pensionsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Botkyrka, Stockholm, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Nu söker vi en erfaren och driven kommunikationsansvarig som vill vara med och utforma den nya myndigheten Fondtorgsnämndens externa och interna kommunikation.

Genom att ansvara för myndighetens kommunikationsstrategi bidrar du till att skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för svenska pensionssparare. Vi söker dig med erfarenhet av såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete, gärna från finansbranschen, och med mycket god känsla för det skrivna ordet och ett stort intresse för att förmedla budskap genom ord, ljud och bild.

Publiceringsdatum
2023-05-24

Dina arbetsuppgifter
Fondtorgsnämnden är en nystartad myndighet med uppdrag att säkra en tryggare, bättre och mer hållbar premiepension för svenska pensionssparare. Vi ansvarar för att upphandla ett brett utbud fonder av hög kvalitet till premiepensionens fondtorg, samt att granska att fondförvaltare och fonder uppfyller villkoren i fondavtalen. För närvarande uppgår det förvaltade kapitalet i premiepensionssystemet till ca 2000 miljarder kronor.

Som kommunikationsansvarig på Fondtorgsnämndens kansli söker vi dig som vill arbeta både strategiskt som operativt med kommunikation, och kan leverera aktiviteter med strategisk höjd i en samhällsviktig fråga. Du kommer att ansvara för Fondtorgsnämndens kommunikationsplan och strategi samt för planeringen, genomförande och uppföljning av myndighetens olika kommunikationsinsatser. Du kommer att ha ansvar för att utveckla vår interna och externa kommunikation, öka vår synlighet i förtjänta medier och vår närvaro på externa evenemang samt säkerställa att vår kommunikation är enkel, värdeskapande och hållbar. Du kommer arbeta självständigt men i nära samarbete med kansliledningen och ingå i kansliets utökade ledningsgrupp. Du kommer att ha möjlighet att sätta din egen prägel på hur förtroendeskapande och hållbar kommunikation kan se ut.

Du kommer även ansvara för kommunikativa insatser för att stärka Fondtorgsnämndens arbetsgivarvarumärke internt och externt, strategiskt och operativt för att öka bolagets synlighet. I rollen ingår även omvärldsbevakning, analys av innehåll mot målgrupper både i Sverige och internationellt samt produktion av både text och bild till våra kanaler såsom webbplats och sociala medier. Du kommer även att hantera presskontakter, skriva pressmeddelanden och underlag för mediabearbetning, skapa presentationer samt ansvara för myndighetens mediaträning.

Den främsta kommunikationen sker mot fondbolag, men du behöver även ha förståelse för en bredare målgrupp, samt ha kunskap om kommunikation i egna och förtjänta kanaler.

Fondtorgsnämndens kansli är en växande organisation med ett viktigt uppdrag, vilket innebär stor variation i dina arbetsuppgifter och stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig,
- minst 5 års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete så som strategisk kommunikation, innehållsproduktion eller journalistik,
- kunskap om den finansiella sektorn och pensionsfrågor samt erfarenhet av kommunikation med professionella aktörer i den finansiella sektorn, såsom t.ex. fondbolag och institutionella placerare,
- kunskap om hållbarhet och erfarenhet av kommunikation om hållbara investeringar,
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Du är en säker skribent med god stilistisk förmåga och kan anpassa budskap efter målgrupp,
- vana av operativt arbete med innehåll för webb och sociala medier, mediahantering samt med att följa upp och analysera resultat.

Det är meriterande om du har

- utbildning inom hållbarhetsområdet
- erfarenhet av kommunikationsarbete inom staten eller annan offentlig organisation
- erfarenhet av arbete med media, PR, kriskommunikation och mediaträning,
- erfarenhet av att anordna arrangemang för finansmarknadsaktörer,
- arbetat med publicering i Sitevision,
- har kunskap inom foto och film samt har en god känsla för färg och form.

Egenskaper
För att lyckas i tjänsten som kommunikationsansvarig behöver du vara initiativrik och kreativ samtidigt som du är förankrande och mycket noggrann. Du arbetar självständigt och strukturerat med förmåga att på egen hand driva ditt arbete framåt. Du är prestigelös, kommer med egna lösningsförslag och idéer för innehåll lämpligt för respektive kanal. Vi förväntar oss att du har en god kommunikativ förmåga och eftersom arbetet ofta är händelsestyrt kan du arbeta både målmedvetet och flexibelt, för att kunna anpassa dig efter skiftande förutsättningar. Uppdraget kräver att du har en god samarbetsförmåga och ett mycket gott omdöme. Vi tror även att du är nyfiken, ser positivt på att lära dig nya saker och ta ansvar för nya områden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet bestående av ett antal ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet och tillhandahåller lokaler samt sköter administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden.

Organisatoriskt kommer du att vara anställd av Pensionsmyndigheten där du ingår i den särskilda organisation som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Inom staten tillämpas tjänstepensionsavtal PA16.

Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocssen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Tina Rönnholm
0104598534

Jobbnummer
7812146

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: