Kanslichef för Förstärkningsstyrkan
Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping,
Eksjö,
Skövde,
Borås,
Alingsås eller i
hela Sverige Är du ordinarie domare och vill ha en ny utmaning? Domstolsverket söker kanslichef för förstärkningsstyrkan inom Sveriges Domstolar.
Förstärkningsstyrkans består av ca 35 medarbetare varav 15 ordinarie domare som har i uppdrag att ge förstärkning på domstolar runt om i hela landet. Förstärkningsstyrkan leds av en kanslichef som har en tidsbegränsad anställning på Domstolsverket.
"Detta är nog ett av domstols-Sveriges roligaste och mest utvecklande arbeten! Det är få positioner som ger ett sådant helikopterperspektiv på vår verksamhet. Som kanslichef får man möjlighet att syssla med alltifrån dömande uppgifter till verksamhets- och ledarskapsutveckling. Placeringen på Domstolsverket ger också en möjlighet till nära samarbete med alla de kompetenser som finns där och ger ökad förståelse för den avgörande betydelse som samverkan mellan verket och domstolarna har."
Mikael Forsgren - nuvarande kanslichef som tillträder som lagman vid tingsrätten i Umeå
Det här får du arbeta med
Det huvudsakliga uppdraget innebär att planera, leda och fördela arbetet för medarbetarna i styrkan i nära samarbete med den biträdande kanslichefen. Vi förutsätter att du som söker är ordinarie domare eftersom du förväntas döma i viss utsträckning. Styrkan består i nuläget av 35 medarbetare där de flesta har en grundanställning på en domstol och har en tidsbegränsad anställning i styrkan.
Chefskapet består av tre samverkande delar: ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar. Som chef över förstärkningsstyrkan leder du det dagliga arbetet och ansvarar för att nå verksamhetens mål. Som kanslichef tillhör du organisatoriskt HR-avdelningen och rapporterar till HR-direktören samt är med och bidrar till avdelningens verksamhet.
Vi söker dig
Som är ordinarie domare, har goda ledaregenskaper och kan leda, motivera och samordna medarbetare i såväl i det dagliga arbetet som i olika utvecklingsuppdrag.
För att lyckas i rollen behöver du vara drivande och initiativtagande samtidigt som du har förmågan att etablera och upprätthålla goda relationer och nätverk. Du behöver kunna växla mellan operativa och strategiska frågor samtidigt som du har förmåga till helhetssyn.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen att söka till oss!
Övrig information
Urval sker löpande.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%, tidsbegränsat uppdrag på fyra år med möjlighet till förlängning.. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Visstidsanställning till
Publiceringsdatum2022-01-31ErsättningDomstolsverket tillämpar individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Domstolar
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/143".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Domstolsverket
Kontakt Maria Isaksson, HR-direktör
0701-85 64 12 Jobbnummer 6293354
Observera att sista ansökningsdag har passerat.