IT-strateg med specialistkompetens inom datakommunikation
Region Jämtland Härjedalen, Regionstaben / Datajobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Region Jämtland Härjedalen, Regionstaben i Östersund Avdelningen för eHälsa och IT är en strategisk ledningsfunktion, för IT-drift/utveckling och systemförvaltning. Vi är 20 medarbetare placerade i gemensamma lokaler i Östersunds centrum, organiserade i två enheter, IT-enheten respektive eHälsoenheten. Vår strategi är att upphandla tjänster för IT-drift, -förvaltning och -utveckling från marknadens aktörer. Vår egen organisation har som huvuduppgift att svara för strategisk styrning, uppföljning och samordning av regionens IT-verksamhet. Det innebär att vi arbetar nära tillsammans med såväl IT-leverantörer som med representanter för verksamheterna.
Till vår IT-enhet söker vi en IT-strateg med specialistkompetens inom datakommunikation
Publiceringsdatum2020-02-19ArbetsuppgifterEn huvuduppgift är att driva utveckling och göra strategiska val rörande Regionens omfattande kommunikationsnät med höga krav på robusthet, säkerhet och prestanda. Frågor som uppsäkring av nät och segmentering i olika säkerhetszoner står högt på agendan. Tjänsten blir regionens expert i nätverksrelaterade frågor och förväntas kunna bidra på både strategisk nivå såväl som att föra tekniska diskussioner med leverantörer.
För uppgiften behövs tidigare djup erfarenhet inom datakommunikation inom större organisationer alternativt konsult/specialist hos IT-konsult bolag.
Certifieringar som CCNA/CCNP är meriterande.
Du kommer att tillsammans med våra driftleverantörer och Regionens IT-säkerhetsansvarige utveckla Regionens nät, ta fram arkitektur, utarbeta riktlinjer och driva införandeprojekt. Du har ett långt perspektiv och vill etablera ett nät byggt med säkerhetstänk och best practise.
En uppgift blir att vara IT-enhetens tekniska kompetens i en kommande automationsplattform som skall hantera behörighetsbeställningar till IT-system i Regionens miljö.
I det arbetet ingår att tillsammans med olika systemansvariga identifiera manuella rutiner som kan automatiseras samt specificera dessa flöden och införa dem i samarbete med leverantörer och ansvariga beslutsfattare.
För uppgiften behövs god förståelse av katalogtjänster och behörighetstilldelning för komplexa organisationer.
Rätt person sätter i viss mån sin egen prägel på tjänsten, regionen använder normalt standardprodukter och systemutveckling upphandlas av leverantörer men viss egen utveckling kan vara aktuell om det bedöms effektivt.
KvalifikationerVi tror att du:
• har en universitets-/högskoleutbildning som, Dataingenjör, Systemvetare eller motsvarande.
• Vill jobba långsiktigt med nätverksarkitektur och best practise
• har energi och är drivande med stort fokus på resultat.
• har lätt för att sätta dig in i och beskriva komplexa systemsamband.
• har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt.
• är flexibel och nyfiken på nya utmaningar.
• har lätt för att samarbeta och tycker om att arbeta både självständigt och i team.
• har mod och engagemang i kombination med en positiv livssyn och social kompetens.
ÖVRIGT
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagRegion Jämtland Härjedalen, Regionstaben
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Persr/449/2019".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Region Jämtland Härjedalen (org.nr 232100-0214)
Arbetsplats Region Jämtland Härjedalen, Regionstaben
Jobbnummer 5106514
Observera att sista ansökningsdag har passerat.