It-arkivarie till Rättsavdelningen i Stockholm
Polismyndigheten / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm,
Solna,
Järfälla,
Södertälje,
Sigtuna eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu två it-arkivarier för tillsvidareanställning vid enheten för informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till rättsutvecklingen, ökar tryggheten och minskar brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp bland annat arkiv-, diarieförings- och utlämnandeprocesserna. It-arkivarierna står för verksamhetens specialistkompetens inom arkivering, gallring och vård av myndighetens digitala handlingar. Vissa arbetsuppgifter är mycket nära den polisiära verksamheten och andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten.
Arbetsuppgifter
I arbetet som it-arkivarie kommer du att vara med och utveckla Polismyndighetens informationshantering och arkivverksamhet. Vi arbetar mycket med hantering av digital information, ärendehantering och e-arkiv. Arbetsuppgifterna är varierade. Du kommer t.ex. att få ställa krav på it-system och informationshantering i olika verksamhetsprocesser, göra gallringsutredningar och delta i projekt och uppdrag inom området. Vi samarbetar mycket med uppdragsledare, verksamhetsutvecklare och processledare i hela myndigheten samt med informationsförvaltningens arkivarier och registratorer.
Publiceringsdatum2022-05-04KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst
60 hp/40 p i arkiv-/informationsvetenskap
• minst 3 års aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie varav minst 1 år i offentlig sektor
• minst 1 års erfarenhet av att arbeta med modern informationshantering
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar eller motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
• akademisk examen med arkivvetenskap (eller motsv.) på grundnivå eller avancerad nivå
• erfarenhet av att arbeta med e-arkiv
I rollen som it-arkivarie ingår att analysera, kravställa och värdera information i en komplex och omfattande organisation. Därför är det viktigt med god analytisk förmåga, ansvarstagande och förmåga att arbeta självständigt. Eftersom du ingår i ett team och samverkar med många olika yrkesgrupper i myndigheten är samarbetsförmåga och kommunikation av stor vikt. För att lyckas i rollen behöver du också vara inriktad på att leverera resultat med god kvalitet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Annika Rodhe
annika.rodhe@polisen.seUndrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg
isabelle.nyberg@polisen.se Fackliga företrädare:
SACO, Andreas Johansson, 0730841301
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie, Rättsavdelningen, Informationsförvaltning, Arkiv och e-förvaltning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovningVälkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till
jobb.na@polisen.se senast den 18/5 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A257.867/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A257.867/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på
www.polisen.se/personuppgifter/rekryteringDin ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-18
FöretagPolismyndigheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A257.867/2022 ".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076),
http://www.polisen.se Ansökan E-post:
jobb.na@polisen.se Jobbnummer 6604319
Observera att sista ansökningsdag har passerat.