Integrationshandläggare

Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kristinehamn
2015-02-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Integrationshandläggare" (publicerad 2017-07-07) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen i Kristinehamn

Kristinehamns kommun har cirka 24.000 invånare och ligger vid Vänerns strand i Värmland. Här finns ett företagsklimat i toppklass, ett rikt kultur- och fritidsliv samt tillgång till vacker skärgård och natur.

Vi söker nu en integrationshandläggare till Integrationsenheten.

Publiceringsdatum
2015-02-25

Arbetsuppgifter
Integrationsenheten ansvarar för mottagande och introduktion av nyanlända flyktingar inom ramen för kommunens avtal med Migrationsverket. För 2015 har Kristinehamns kommun ett avtal om att ta emot 40 nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd för bosättning och introduktion. Många bosätter sig även i kommunen på eget initiativ.

Som integrationshandläggare ansvarar du för mottagande och introduktion av nyanlända som anvisats kommunen för bosättning. Du planerar, genomför och följer upp insatser för enskilda och familjer med målet om att nå en lyckad integration och egen försörjning. Nyanlända erbjuds stöd av integrationsenheten under de två första åren varpå en stor del av arbetsuppgifterna handlar om fortlöpande uppföljningssamtal efter individen/familjens behov. I arbetet ingår att ge vägledning genom råd och stöd till alla nyanlända som vänder sig till integrationsenheten. Administrativt arbete ingår i tjänsten. Allt arbete sker i nära samverkan med övrig personal på enheten samt med såväl interna som externa samarbetspartners.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer. Som person har du en positiv människosyn och förmåga att möta varje individ utifrån dennes förutsättningar. Du har god kunskap om olika myndigheters ansvarområden i samhället. Du bör vara flexibel, tålmodig och ha förmåga att skapa goda relationer. Att både kunna arbeta självständigt och i samverkan med andra är en självklarhet.

Arbetet förutsätter goda språkkunskaper i svenska och engelska, övriga språk som exempelvis arabiska är meriterande. Erfarenhet av arbete med mottagande och introduktion av nyanlända i kommunalt flyktingmottagande är meriterande liksom kunskap om de regelverk som styr det kommunala flyktingmottagandet

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och erfarenhet av liknande arbete.

B-körkort krävs.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kristinehamn kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Kvällsarbete kan förekomma vid enstaka tillfällen. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-03-11
Ange följande referens när du ansöker: A453696
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Eriksson, Enhetschef 0550-88 640

Facklig kontakt
Inger Svensson, Vision 0550-869 63
Hans Hjelm, SACO 0550-880 25

Företag
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen
Kungsgatan 30
68184 Kristinehamn

Kontorsadress
Kungsgatan 30 68184 Kristinehamn

Jobbnummer
2182236

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen: