HR-strateg inom arbetsmiljö, kommunledningskontoret
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Vi söker dig som har idéer och drivet att vara med och utveckla Kristianstads kommuns arbete inom arbetsmiljö, rehabilitering och friskare arbetsplatser. Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas i en yrkesroll med stor bredd i kombination med specialiserade och strategiska uppdrag inom arbetsområdet.
Vi har flera utmaningar framför oss och det finns stora möjligheter att påverka utvecklingen av det stöd vi ska ge våra verksamheter.
Som HR-strateg har du en viktig roll i det arbetet!
Vi ser fram emot din ansökan!
Publiceringsdatum2021-12-03ArbetsuppgifterSom HR-strateg har du en specialistroll ur ett övergripande kommunperspektiv och arbetsuppgifterna har sitt fokus inom arbetsmiljö, rehabilitering och friskare arbetsplatser. Du är även ett stöd till HR-funktionerna ute i organisationen inom ditt specialistområde.
I rollen ansvarar du för omvärldsbevakning, utveckling och styrande dokument liksom samverkan med arbetsmiljöenheten och externa organisationer. Du förväntas initiera, föreslå och driva kommunövergripande insatser och uppföljning inom området liksom att planera och genomföra utbildningar för chefer. Du synliggör det konsultativa och operativa uppdraget vad gäller komplicerade rehabiliteringsärenden och avslut.
Du ingår i HR-avdelningen och tillsammans med våra andra HR-strateger arbetar du med att driva utvecklingen med din specialistkunskap av de kommunövergripande HR-processerna på uppdrag av HR-direktören. Ett prioriterat område under de kommande åren är att utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet vidare utifrån identifierade behov och att minska sjukfrånvaron, som en del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare och därmed trygga den framtida kompetensförsörjningen. Ett annat viktigt område är att arbeta vidare med att underlätta och skapa förutsättningar för våra chefer att arbeta med SAM och friskare arbetsplatser.
Vidare arbetar du nära de andra HR-strategerna vid uppföljning av statistik, medarbetarenkät och driva arbetet med konkreta handlingsplaner på kommunövergripande nivå. I uppdraget som HR-strateg ingår att vara ansvarig för dialog med fackliga organisationer inom ditt arbetsområde från ett kommunövergripande perspektiv. Du Identifierar och föreslår samt driver utveckling av åtgärder i de stödsystem som finns inom området i nära dialog med systemutvecklarfunktion inom HR lön. På uppdrag av HR-direktör företräder du arbetsgivaren och är föredragande i de forum som är aktuella.
KvalifikationerDu som söker har examen från högskola eller universitet med inriktning personal och arbetsliv. Vi vill att du har kunskaper inom lagstiftning och avtal inom både arbetsrätt och arbetsmiljöområdet det vill säga Arbetsmiljölagen, AB (allmänna bestämmelser kollektivavtal), Lagen om anställningsskydd och Socialförsäkringsbalken. Har du kunskaper inom Arbetsmiljörätt är det meriterande.
Tjänsten kräver att du har förmågan att, både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut. Du har även en god initiativförmåga. Vidare har du förmågan att arbeta strategiskt för att förverkliga organisationens mål. Du har lätt för att identifiera samt utveckla positiva och gränsöverskridanden visioner och planer.
För att lyckas i rollen har du förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Förmåga att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser är en förutsättning för arbetet liksom att skapa fungerande lösningar. Du har förmågan att tala tydligt samt utstrålar trovärdighet och självförtroende. Du har förmågan att hålla presentation, föreläsningar och utbildningar och anpassa dessa efter målgruppens behov och återkoppling.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/.Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse. .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKristianstads kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2021-87".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Arbetsplats Kristianstad kommun, HR-avdelning
Kontakt HR-strateg
Maria Wihlborg
044-13 56 08 Jobbnummer 6151239
Observera att sista ansökningsdag har passerat.