HR-administratör med inriktning lönerelaterade frågor till Skolinspektionen
Statens Skolinspektion / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.
Nu söker vi en HR-administratör som vill bidra till vårt utvecklingsarbete inom HR-enheten. Vi söker dig som uppskattar att arbeta med administrativt chefsstöd i HR- och lönefrågor. Utöver det dagliga löpande arbetet innebär tjänsten support till chefer i olika lönerelaterade frågeställningar där det statliga villkorsavtalet med dess innehåll är av yttersta vikt. Du bevakar att vi efterlever uppsatta lagar, avtal, författningar och krav på myndigheten och att dessa, vid behov, uppdateras. I arbetet kommer du samarbeta med Statens Service Center som ansvarar för löneutbetalningsprocessen.
I rollen som HR- administratör med inriktning mot lönerelaterade frågor följer du löneprocessen.
Exempel på dina arbetsuppgifter är:
• hantering av Statliga kollektivavtalet i frågor som avser exempelvis semester, sjukdom, tjänstledighet, föräldraledighet och VAB samt frågor avseende statliga förmåner
• arbete med, och utveckling av framtagande av statistik inför våra ekonomiska uppföljningar vilket sker i relation med övriga HR- medarbetare och ekonomi.
• kontaktperson för löneprocessen vid riksrevisionens granskning av myndigheten
• stödjer cheferna i att öka kunskapen i Primula, vårt lönesystem.
• stöd till chefer för tolkning av våra interna policyer och riktlinjer
• vidareutveckla gällande rutiner och vid behov ta fram nya rutiner, hela tiden med fokus på att fortsätta ge god service
Publiceringsdatum2024-10-01KvalifikationerDu har:
• minst en YH-utbildning inom löneområdet alternativt annan yrkesutbildning inom ett brett HR-område som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• flerårig, aktuell erfarenhet av löneadministration och dess lagar
• erfarenhet av en konsultativ roll inom löner/HR-området
• erfarenhet av att undervisa nya användare och kommunicera nyheter i lönesystem
• god förmåga att vid hög arbetsbelastning fortsatt kunna ge god service
• goda kunskaper i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system
• välutvecklad kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftlig
Det är meriterande med:
• erfarenhet av att arbeta med övriga HR-relaterade frågeställningar
• erfarenhet av att tolka kollektivavtal
• relevant erfarenhet inom offentlig sektor, gärna statlig erfarenhet
Dina personliga egenskaperDu trivs och stimuleras av att ge god service och är en drivande person som tar egna initiativ, du ser vad som behöver göras och får det gjort. Du är en relations- och samarbetsinriktad person som har lätt att skapa, utveckla och behålla goda relationer. Du känner dig bekväm med att arbeta självständigt och periodvis även i ett högt tempo.
I rollen är det viktigt att du förenklar för cheferna genom att arbeta serviceinriktat och proaktivt. Du är lösningsinriktad och lyhörd med ett utpräglat verksamhetsperspektiv och ett konsultativt förhållningssätt.
För att lyckas krävs även ett strukturerat arbetssätt och erfarenhet av att arbeta med flera olika parallella arbetsuppgifter. Du har en förmåga att se samband och sätter alltid in HR-frågor i ett större helhetssammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi
Du arbetar i ett HR-team som består av åtta personer med olika HR-relaterade kompetensområden där du är ensam ansvarig för frågorna inom Löneadministration. På enheten arbetar vi i nära samarbete med varandra för att skapa en god gemensam kompetens och vara ett gott stöd till verksamhetens chefer. Vi erbjuder en positiv samarbetskultur med erfarna kollegor som har ett nära och öppet klimat där kompetens och skratt delas frikostigt. Hos oss hjälps vi åt och stödjer varandra!
På HR- enheten arbetar 18 personer och utöver HR är vi en stödverksamhet inom administration, registratur och arkiv. HR- enheten är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och juridik. Du har här möjligheten att arbeta i stödverksamheten med ett för Sverige mycket viktigt och intressant uppdrag.
Vi erbjuder
Goda möjligheter till friskvård med friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt möjlighet till överenskommelse att distansarbeta del av tid. Vi sitter nyrenoverade fina lokaler och vi har ett aktivitetsbaserat arbetssätt med goda möjligheter till varierade arbetsplatser.
Tjänsten
Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader.
Så ansöker duKlicka på knappen ansök nedan, bifoga CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är den ?? oktober, 2024. Ansökan har dnr 2024:6986.
Frågor
För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt.
Fackliga företrädare Birger Österberg (Saco) eller Mattias Friström (Fackförbundet ST).
Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065)
Arbetsplats Skolinspektionen
Jobbnummer 8930475
Observera att sista ansökningsdag har passerat.