HR-administratör, inriktning lönerelaterade frågor, Skolinspektionen
Statens Skolinspektion / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fem grenar: regelbunden tillsyn, regelbunden kvalitetsgranskning, tematisk kvalitetsgranskning, tillsyn utifrån individärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.
Vi söker
Nu söker vi en HR-administratör som tillsammans med oss vill fortsätta arbeta för att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare även i framtiden. Vi söker dig som uppskattar att arbeta med administrativt chefsstöd i HR- och lönefrågor. Du kommer att ha stor frihet att planera ditt eget arbete, du arbetar självständigt, men är aldrig ensam, dörrarna står alltid öppna när du behöver oss!
Vi erbjuder
Tjänsten är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och juridik vid HR- enheten. På HR-enheten arbetar 17 personer, av dessa arbetar sju personer inom samtliga HR-relaterade områden och med en kombination av behovsstyrt stöd till chefer och långsiktiga övergripande frågor. Övriga medarbetare inom HR-enheten arbetar med administration, registratur och arkiv.
Publiceringsdatum2023-12-04Dina arbetsuppgifter• hantering av frågor som avser exempelvis semester, sjukdom, tjänstledighet, föräldraledighet och VAB samt frågor avseende statliga förmåner.
• arbete med och utveckling av framtagande av statistik inför våra ekonomiska uppföljningar vilket sker i relation med övriga HR- medarbetare och ekonomi.
• kontaktperson för löneprocessen vid riksrevisionens granskning av myndigheten samt kontaktperson till Försäkringskassan.
• stödjer cheferna i att öka kunskapen i Primula, vårt lönesystem.
• stöd till chefer för tolkning av våra interna policyer och riktlinjer
Löneutbetalningen sköts av Statens Service Center och Du är den aktiva länken gentemot dem.
KvalifikationerDu har:
• minst en YH-utbildning inom löneområdet alternativt annan yrkesutbildning inom ett brett HR-område som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• flerårig, aktuell erfarenhet av löneadministration och dess lagar.
• erfarenhet av en konsultativ roll inom löner/HR-området.
• erfarenhet av att undervisa nya användare och kommunicera nyheter i lönesystem.
Du har goda kunskaper i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system.
Din kommunikativa förmåga är välutvecklad såväl muntligt som skriftligt.
Det är meriterande med:
• erfarenhet av att arbeta med övriga HR-relaterade frågeställningar.
• erfarenhet av att tolka kollektivavtal.
• relevant erfarenhet inom offentlig sektor, gärna statlig erfarenhet.
• god kunskap i frågor som avser frånvaro såsom semester, sjukdom, tjänstledighet, föräldraledighet och VAB och kan pedagogiskt förklara dess innebörd.
• god kunskap avseende statliga förmåner och du har ett gott kunnande om semesterlagen, arbetstidslagen, föräldraledighetslagen och sjuklönelagen etc.
Dina personliga egenskaperDu trivs och stimuleras av att ge god service och är en drivande person som tar egna initiativ, du ser vad som behöver göras och får det gjort. Du är en relations- och samarbetsinriktad person som har lätt att skapa, utveckla och behålla goda relationer. Du känner dig bekväm med att arbeta självständigt och periodvis även i ett högt tempo.
I rollen är det viktigt att du förenklar för cheferna genom att arbeta proaktivt. Du är lösningsinriktad och lyhörd med ett utpräglat verksamhetsperspektiv och ett konsultativt förhållningssätt.
För att lyckas krävs även ett strukturerat arbetssätt och en förmåga att arbeta med flera olika parallella arbetsuppgifter. Du har en förmåga för att se samband och sätter alltid in HR-frågor i ett större helhetssammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten
Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader.
Så ansöker duKlicka på knappen ansök nedan, bifoga CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är den 26 december, 2023. Ansökan har dnr 2023:9654. Vi tar ej emot ansökningar via mejl eller post.
Frågor
För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt.
Fackliga företrädare Birger Österberg (Saco) eller Samuel Sjöberg (Fackförbundet ST).
Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065)
Arbetsplats Skolinspektionen
Övrig information om företaget/organisationen Offentliga upphandlingar genomförda av Statens Skolinspektion Senaste upphandlingen:
Förmedling av julbord Jobbnummer 8306350
Observera att sista ansökningsdag har passerat.