Handläggare till överförmyndarenheten i Nacka kommun!

Nacka kommun, överförmyndarenheten / Administratörsjobb / Nacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Nacka, Kristinehamn, Karlskoga, Storfors, Lekeberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nacka kommun, överförmyndarenheten i Nacka

Överförmyndarenheten ser till att personer som inte själva kan ta tillvara sin rätt på grund av sjukdom och liknande förhållande ges samma rätt som alla andra och inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Enhetens uppdrag är att utöva tillsyn och kontroll över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap genom årlig granskning och fatta beslut om medgivande till olika åtgärder som ställföreträdarna behöver utföra i sina uppdrag. Överförmyndarens verksamhet och ställföreträdarnas uppdrag är reglerat i föräldrabalken.

Överförmyndarenheten handlägger ärenden åt Nacka, Värmdö och Vaxholms kommuner. Enheten har 12 medarbetare varav 9 jobbar med överförmyndarfrågor.

Ditt uppdrag
Vi söker nu en strukturerad handläggare som kan sköta kvalificerad registrering av handlingar, registervård av digitala akter, granska ställföreträdares redovisningar och rekrytera ställföreträdare till uppdrag som god man eller förvaltare. Arbetet kommer att vara mångfasetterat och lärorikt och med utmaningar där nya frågor ofta uppkommer. Du behöver vara nyfiken och fylld av energi för att ta dig an de utmaningar som jobbet kräver och vi kan utlova att det blir spännande.

I tjänsten ingår;

- Granska gode män och förvaltares redovisningar över sina uppdrag samt fatta beslut om arvode.
- Administrera och registrera inkomna handlingar, vilket bl a består av ansökningar om god man, arvskiften, överlåtelseavtal bostadsrättsförsäljningar med mera, registervård av digitala akter samt telefonrådgivning.
- Rekrytering av gode män och förvaltare till hjälpbehövande samt se till att dessa är lämpliga.



Varje år ska gode män, förvaltare och förmyndare lämna en årsräkning till överförmyndaren över hur de har förvaltat sina huvudmäns tillgångar och även lämna en redogörelse för hur de i övrigt utfört sitt uppdrag. En del av tjänsten innebär att granska dessa redovisningshandlingar samt bedöma och fatta beslut om arvode till ställföreträdarna. Med granskningsarbetet ska vi säkerställa att de personer som har en ställföreträdare inte har förlorat något vare sig ekonomiskt eller rättsligt. Det kräver att du är analytisk och kan se bakom siffrorna. Övriga delar av tjänsten består av administrativ handläggning enligt OSL och förvaltningslagen, samt att rekrytera och lämplighetspröva gode män och förvaltare till nya uppdrag. Fördelningen mellan de olika uppgifterna varierar över tid.



Är det här du?

För att lyckas i rollen krävs att du självständigt kan ta dig an arbetsuppgifterna men också att du ser att du är en del av ett team. Verksamheten hanterar många olika ärenden av stor mängd. Du behöver således vara beredd att hugga i och kunna prioritera bland arbetsuppgifterna. Vi jobbar med att ge god service och sätta de hjälpbehövande i första rummet. Arbetet innebär många olika kontakter med ställföreträdare, enskilda huvudmän, banker och andra aktörer. Därför är du serviceinriktad och kan se glädjen och nyttan i att göra skillnad för enskilda som saknar egen beslutsförmåga. Arbetet är ansvarsfullt och uppgifterna måste utföras med noggrannhet så inga rättsförluster för enskilda uppstår.

Vi lägger stort värde vid dina personliga egenskaper. Som handläggare på Överförmyndarenheten vill vi att du är initiativtagande, strukturerad, flexibel och har god förmåga att sätta dig in i andras perspektiv samt att du bidrar till teamet.



Din erfarenhet - Relevant högskoleutbildning är ett krav eller mångåriga, motsvarande förvärvade kunskaper.
- Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet efter avslutad examen.
- Goda kunskaper om vad som gäller för offentlighet och sekretess samt förvaltningslagen.

Meriterande - Erfarenhet från arbete av kvalificerad administration, granskning, tillsyn, redovisning eller myndighetsutövning.



Vi erbjuder
I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga.

Blir du vår nya kollega så erbjuder vi dig: friskvårdstimme, gym i huset och friskvårdsersättning. Arbetsplatsen ligger i Nacka stadshus i öppna, ljusa lokaler, granne med Nacka forum och 15 min med buss från Slussen och 20 minuter från Gustavsberg.



Intresserad?
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde den 8 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Om du vill bli en del av Nacka kommun, tveka inte att skicka in din ansökan! Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta mig, Ann-Charlotte Oetterli på ann-charlotte.oetterli@nacka.se, 08-718 92 14 eller LinkedIn

Sista ansökningsdag är 2023-09-17.

Vi ser fram emot att få din ansökan!



Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.

Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/502".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nacka kommun (org.nr 212000-0167)

Arbetsplats
Nacka kommun, överförmyndarenheten

Jobbnummer
8081696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nacka kommun, överförmyndarenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nacka kommun, överförmyndarenheten: