Handläggare till Försäkringskassan kundmöte i Stockholm

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2025-03-20


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Som handläggare med inriktning Språkmöte har du ett viktigt uppdrag, du är nämligen ofta medborgarens första kontakt med Försäkringskassan och bidrar på så vis att förstärka förtroendet för såväl Försäkringskassan som socialförsäkringen. Vi på Språkmöte svarar på frågor som gäller hela den svenska socialförsäkringen vilken innefattar drygt 50 olika förmåner. Du informerar och kommunicerar över telefon med individer på svenska, engelska och gärna ett tredje språk.

Kundkontakt, telefoni och service
Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att tala i telefon med våra kunder eftersom vi är en telefonikundtjänst. Tjänsten innebär inkommande och utgående samtal på kundtjänst. Du besvarar också frågor via epost.

Du hjälper individer att identifiera sina behov och ge dem allmän och specifik information via telefon. En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge support i våra självbetjäningstjänster och skapa förutsättningar för medborgarna att självständigt kunna sköta sina ärenden. Du behöver vara en van datoranvändare och kunna hantera ett omfattande informationsflöde för att kunna möta kundernas olika behov. Detta kräver att du effektivt kan hämta information från olika webbsidor och system samtidigt som du har kunden i telefonen.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasium eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift i svenska och engelska
• tycker om att ge effektiv service med ett gott bemötande och hög kvalitet
• har mycket god förmåga att hantera ett omfattande informationsflöde för att kunna besvara kundernas frågor på ett rättssäkert sätt
• har en god datorvana och erfarenhet av att arbeta i flera system samtidigt
• tar ansvar för att nå goda resultat
• har förmåga att ställa om utifrån verksamhetens behov i en föränderlig organisation
• förstår och värdesätter människors olikheter
• aktivt bidrar till en god gemensam arbetsmiljö
• är engagerad, bidrar och vill satsa långsiktigt i vår verksamhet.

Det är meriterande om du

• utöver svenska och engelska har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift i ett eller flera av följande språk: finska, somaliska, tigrinja eller arabiska
• har aktuell erfarenhet av att jobba med dagliga kundmöten över telefon
• har aktuell erfarenhet av att jobba teambaserat och arbeta mot gemensamma mål


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2025-03-20

Övrig information
Arbetstiden är på vardagar mellan 08:00-16:27. Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas. Arbetspsykologiska test kan komma att användas i denna rekrytering. Lönespann: 29 500 - 31 000 kr/månad.

Vi kommer att ha ett obligatoriskt rekryteringsseminarium 28 april 2025 för dem som går vidare efter arbetspsykologiska tester. Under seminariet utförs både skriftliga och muntliga språktester på samtliga språk och ni kommer att få information om verksamheten och uppdraget.

Fysiska intervjuer hålls på kontoret Telefonplan i Stockholm. Mer information skickas till de som går vidare i rekryteringsprocessen. Intervjuer kommer att hållas från den 12 maj 2025 - 16 maj 2025.

Placeringsort: Stockholm

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Camilla Hagman 010-116 16 53 och Veronica Gillmor 010-119 52 17 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Klas Lindblad 010-113 10 43 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Sanna Karagöz 010-118 78 81, Saco-S: Emma Rangdal 010-113 46 00, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44.



Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
9235858

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: