Handläggare till deskfunktion, Gränspolisen, Norrbotten

Polismyndigheten, Polisregion Nord / Administratörsjobb / Boden
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Kalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Nord i Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Kalix eller i hela Sverige

Polisregion Nord är en av sju polisregioner och omfattar Sveriges fyra nordligaste län. Polisregionen har drygt 2000 anställda som är placerade vid något av de fyra polisområden, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland eller vid regionens regionala enheter, Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten eller Regionkansliet.

Gränspolisen är en sektion inom Operativa enheten, sektionen är indelad i 5 grupper - en operativ grupp i varje län samt en kansligrupp, grupp 5. Sektionen har idag 50 medarbetare.

I gränspolisens arbete ingår bl.a. att utreda identiteter, planera genomförandet samt delta i verkställigheter av avlägsnandebeslut. I vissa fall kan det innebära tjänst utanför landets gränser. Gränspolisen har även ett ansvar för den yttre gränskontrollen men genomför även inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektioner samt utreder brott mot utlänningslagen.

Gränsgrupp 5 är en kansligrupp som stöttar övriga grupper bl.a. genom beslutsfattande, deskfunktion m.m.

Vi söker nu dig som vill arbeta som deskfunktion vid gränsgrupp 5, med arbetsort Boden.


Publiceringsdatum
2020-08-07

Arbetsuppgifter
Arbetet som handläggare innefattar:
• ansvar för gränspolissektionens servicedesktelefon
• administration av gränspolissektionens, kansliets och deskens mailkorgar
• regelbunden registervård av gränspolissektionens ärenden
• fördelning av inkomna handlingar till berört ärende
• förmedla frågor till berörd medarbetare
• råd&dåd-funktion; vägleda medarbetare från andra delar av verksamheten i fråga om situationer rörande utlänningar
• beredning av avvisnings- och förvarsbeslut
• föredragande för beslutsfattare
• hantering/registrering av inkomna handlingar
• tjänstgöring vid regionens gränsövergångsställen

Ytterligare arbetsuppgifter kan förekomma.

Arbete under obekväm arbetstid förekommer, främst vid arbete med yttre gränskontroll. Resor i arbetet kan förekomma både inom och utanför Sverige.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• eftergymnasial utbildning relevant för funktionen eller motsvarande, såsom flerårig erfarenhet från myndighetsarbete

• kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor diarieföring, allmän handling, offentlighet- och sekretess

• har god datavana och kunskap i olika IT-system

• goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt

• B-körkort

Meriterande är:

• ytterligare språkkunskaper

• erfarenhet från arbete vid myndighet

• erfarenhet från Migrationsverkets återvändande enhet eller liknande

Dina personliga egenskaper
Som person är du noggrann samt gillar ordning och reda. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning av ärenden samt betydelsen av myndighetsutövning. Du har god samarbetsförmåga samtidigt som du är initiativtagande och har hög ansvarskänsla. Du kan snabbt ta till dig ny kunskap och är serviceinriktad. Du bör trivas med ett administrativt arbete.
Dina kollegor och chef kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är självgående, van att driva ditt arbete självständigt och är trygg i din roll.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Hur du ansöker
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 augusti 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Veckoplanerad arbetstid, 40 tim/v. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Nord

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C40853/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten, Polisregion Nord

Jobbnummer
5313716

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Nord

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Nord: