Handläggare till arkiv och registratur

Sveriges Domstolar, Svea hovrätt / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Svea hovrätt i Stockholm

Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 320 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar, varav sex allmänna avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, och två specialavdelningar, en för immaterialrättsliga mål, klandermål, hyresmål och en för miljö- och fastighetsmål samt plan- och byggrättsliga mål (Mark- och miljööverdomstolen). Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.
Sektionen för registratur och arkiv ansvarar för domstolens inkommande mål, att vi har ett ordnat arkiv samt hjälper allmänheten och medarbetare i utlämnande av handlingar. Sektion består av 12 medarbetare.

Publiceringsdatum
2015-11-23

Arbetsuppgifter
Som handläggare vid sektionen kommer du att arbeta i huvudsak med följande:
• Ansvara för klassning och registrering av nya mål
• Ta emot och besvara externa och interna förfrågningar samt tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål och administrativa ärenden
• Hantering av överklagande till Högsta domstolen
• Stödja arkivet med gallring och vårdande av domstolens arkivhandlingar
• Medverka i utvecklingen av sektionen såsom att ta fram förslag på riktlinjer och rutiner för sektionens arbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens. Du ska ha erfarenhet av registratorsuppgifter såsom posthantering, klassificering och registrering eller annat likvärdigt administrativt arbete. Genom att domstolen blir alltmer digital vill vi att du har goda IT-kunskaper samt god användarerfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem. Det är ett krav att du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Erfarenhet av domstolsarbete, kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftningen och diarieföringssystemet W3D3 är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid att du har ett gott omdöme, en utpräglad känsla för service samt är ansvarstagande och noggrann. Vidare har du fallenhet för att se helheten och arbetar bra både självständigt och i grupp. För att trivas hos oss och med arbetsuppgifterna är du effektiv och ordningsam, även under tillfällen med hög arbetsbelastning.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av tjänsten.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning 11 dagar - 3 månader, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, upphör: Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-13
Ange följande referens när du ansöker: A378276
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Enström, Personalchef 08-561 67145
Marita Bjelkendal, Chef för arkiv och registratur 08-561 673 31

Företag
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt

Adress
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt
Box 2290
10317 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarls Torg 16, Riddarholmen 10317 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2541334

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Svea hovrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Svea hovrätt: