Handläggare som vill bidra till att människor blir skuldfria
Kronofogden / Administratörsjobb / Kalmar
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kronofogden i Kalmar,
Växjö,
Kristianstad,
Gotland,
Jönköping eller i
hela Sverige Vi ser möjligheter, gör du?
Vårt uppdrag är att bidra till ett väl fungerande samhälle genom att skapa balans mellan den som inte fått betalt och den som ska betala.
Vi vill hjälpa människor att hitta lösningar och förändra sin situation, men framför allt vill vi motverka att människor hamnar i en svår skuldsättning. I vårt arbete är det viktigt att se möjligheter och med kundens fokus ständigt förbättra vår verksamhet.
Den här tjänsten är placerad på enheten för skuldsanering. Här arbetar vi med att utreda och besluta om personer och företag uppfyller kraven för att få skuldsanering. En skuldsanering innebär att den som är svårt skuldsatt under vissa förutsättningar kan slippa betala hela eller delar av sina skulder.
Ditt nya jobb
Som handläggare utreder du och fattar beslut om skuldsanering. Det innebär att du prövar om den som sökt har rätt till skuldsanering. En viktig del i arbetet är att på enkelt och begripligt sätt förklara dina beslut och vilka konsekvenser de får. Du har många skriftliga och muntliga kontakter med de som söker skuldsanering, de som vill få betalt, budget- och skuldrådgivare och myndigheter. Du deltar i nätverk med kollegor inom skuldsaneringen för att ständigt förbättra verksamheten.
Har du den bakgrund och de egenskaper vi söker?
Publiceringsdatum2019-04-17BakgrundDu har
- akademisk examen från högskola eller universitet om minst 120 p/180 hp inom juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, socialkunskap, ekonomi eller beteendevetenskap
Det är meriterande om du
- har en juristexamen
- nyligen har arbetat med myndighetsutövning eller annat kvalificerat utredningsarbete
- är van att utreda personliga och ekonomiska förutsättningar i relation till ett givet regelverk och att fatta beslut i en sådan verksamhet
Dina egenskaper
Vår verksamhet kan ha en stor inverkan på människors liv och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- Många av de människor du möter befinner sig i en utsatt livssituation. Du behöver därför kunna sätta dig in i andras situation, uppträda förtroendeingivande och visa ett gott omdöme.
- När du utreder ansökningar är det av stor betydelse att du kan kontrollera viktiga detaljer och samtidigt förmår att lyfta blicken och se samband, konsekvenser och dra slutsatser.
- Arbetstempot är stundtals högt och du behöver kunna växla mellan flera uppgifter samtidigt. Du har förmåga att åstadkomma resultat, fatta beslut och driva ditt arbete framåt.
- Dina arbetsuppgifter varierar och verksamheten utvecklas ständigt. Därför vill vi att du gillar förändringar och bidrar till effektiva lösningar.
- Språket är vårt viktigaste verktyg för att skapa förtroende i mötet med våra kunder. Du behöver ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och att anpassa ditt språk efter mottagaren. Du behöver också vara bra på att lyssna och förklara.
- Eftersom vi arbetar i arbetsgrupper är det viktigt att du tycker om att samarbeta och har lätt för att kommunicera.
Information om tjänsten
Tillsvidareanställningen inleds med en provanställning på sex månader. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-01
Ange följande referens när du ansöker: 2019/218
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarie Moberg, sektionschef 010-575 69 19
Kajsa Gretland, hr-specialist 010-572 42 36
FöretagKronofogden
AdressKronofogden
Sundbyberg
17267 Sundbyberg
KontorsadressSundbyberg
Jobbnummer 4738024
Observera att sista ansökningsdag har passerat.