Handläggare inom EU:s utsläppshandelssystem till Energimyndigheten

Statens Energimyndighet / Administratörsjobb / Eskilstuna
2023-05-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare inom EU:s utsläppshandelssystem till Energimyndigheten" (publicerad 2023-11-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna, Västerås, Örebro, Norrköping, Stockholm eller i hela Sverige

Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande uppdrag och under 2023/2024 kommer myndigheten successivt utvidga verksamheten inom internationella klimatsamarbeten.

Enheten för internationella klimatsamarbeten förstärker därför nu gruppen och söker dig som vill arbeta med handläggning av kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem - ett viktigt område, på en spännande arbetsplats! Välkommen med din ansökan!

Om Verksamheten
Handel med utsläppsrätter är ett av EU:s viktigaste verktyg för att nå åtagandet om minskade utsläpp av växthusgaser. Energimyndigheten har bland annat rollen som kontoföringsmyndighet för EU ETS, vilket innebär administration av den svenska delen av registret inklusive support till aktörer i registret. Myndigheten utgör även, tillsammans med Naturvårdsverket, stöd till Regeringskansliet i arbetet med utveckling av handelssystemet.

På Enheten för internationella klimatsamarbeten arbetar idag ett 15-tal personer med bland annat utveckling av internationella klimatsamarbeten och kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem.

Publiceringsdatum
2023-05-12

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att, tillsammans med kollegor på enheten, stötta de svenska industriföretagen som deltar i EU ETS. Du kommer att hantera löpande handläggning inom kontoföringen, genom att analysera, granska, bedöma och fatta beslut i ärenden rörande industriföretagens behörighet.

Du representerar Sverige och Energimyndigheten vid möten, dialoger och konferenser rörande EU ETS och deltar i informationsinsatser via internet, seminarier och utbildningar. Tjänsten innebär nära samarbete med Regeringskansliet, myndigheter och andra samarbetspartners. En betydande del av kommunikationen i tjänsten sker på engelska.

Förutom ordinarie handläggning kan du även få möjlighet att delta i policyarbetet med att utveckla handelssystemet inom EU och FN samt delta i arbetet med implementeringen av EU ETS på nationell och internationell nivå, varpå resor i Europa kan förekomma.

Profil
Vi söker dig som har;

• En för området aktuell och relevant akademisk examen (motsvarande minst tre års heltidsstudier) inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap, systemvetenskap eller motsvarande
• God erfarenhet av datahantering i Excel och hög IT-vana
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska

Har du relevant arbetslivserfarenhet, gärna erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning eller arbetat med liknande utredning och handläggning av ärenden, är det meriterande. Har du kunskaper inom aktuella klimatfrågor på EU-nivå och kunskap om lagstiftningsarbete, både nationellt och inom EU, är även det meriterande.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har mycket god förmåga att planera och strukturera ditt arbete, du är självgående och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. Du samarbetar även bra med andra och är tillmötesgående i ditt bemötande, samt har en vilja och förmåga att hjälpa andra genom att arbeta lösningsorienterat. Vidare ser du möjligheter i förändringar och kan anpassa dig till ändrade omständigheter på ett effektivt sätt. Vi ser även att du har en nyfikenhet och förmåga att ta dig an och analysera komplex information och underlag.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor samt sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

Övrig information
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.

Arbetstider och omfattning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta enhetschef Sandra Lindström, 016 - 542 06 45 eller enhetschef Zinaida Kadic, 016 - 544 22 89. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson, anna.petersson@jeffersonwells.se/ 072-2066064.

Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

Välkommen med din ansökan senast 2023-06-04.

Ersättning
Fast månadslön Friskvårdsbidrag

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000), http://www.energimyndigheten.se/

Arbetsplats
Energimyndigheten

Jobbnummer
7772610

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Energimyndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Energimyndighet: