Handläggare av förvaltningsärenden med inriktning mot tillstånds

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Kontorsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kontorsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Ospecificerad arbetsort

Den nya polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen är en av myndighetens gemensamma avdelningar och består av ca 700 medarbetare, varav ca 50 inom region Bergslagen. Regionen består av Värmland, Dalarna och Örebro län. Cirka 1 750 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i regionens kommuner.

Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsärenden.

Vi söker nu tre handläggare av förvaltningsärenden med inriktning mot tillståndshandläggning med placering i (2) Karlstad och (1) Örebro.

Publiceringsdatum
2016-03-29

Arbetsuppgifter
Handläggning av ärenden enligt ordningslagen, t ex tillstånd till allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt ianspråktagande av offentlig plats. Förvaltningslagen reglerar handläggning av ärendena. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. Arbetet innebär bland annat upprättande av underrättelser och beslut, inhämta yttrande från och kontakt med lokalpolisområden, kommuner och myndigheter. I arbetet ingår också telefonsupport till allmänheten och myndigheter samt att handlägga övriga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• 3-årig gymnasieutbildning, gärna inom samhällsvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift
• God dator- och telefonvana
• Goda kunskaper i svenska och engelska
• B-körkort

PERSONLIGA EGENSKAPER
Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten. Du är engagerad, initiativrik, stresstålig, ansvarstagande, god samarbetsförmåga samt ett gott omdöme och känsla för service. Under vissa perioder är det hög arbetsbelastning varför det är viktigt att du har förmåga att arbeta under tidspress.

MERITERANDE
• Du är väl förtrogen med Polisens uppdrag
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Intresse av utredningsarbete
• Relevant högskoleutbildning
• Erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänhet och samarbeta med andra myndigheter

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid tillämpas. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-19
Ange följande referens när du ansöker: C5579/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jessica Ölvestad, Chef Rättsenhet Bergslagen 010-567 05 50
Inger Sjögreen, Gruppchef 010-567 57 88

Facklig kontakt
Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2747427

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: