Hållbarhetsansvarig verksamhetsutvecklare

Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Publiceringsdatum
2024-01-15

Dina arbetsuppgifter
Som hållbarhetsansvarig verksamhetsutvecklare är du ansvariga för att i första hand samordna, initiera, driva och utveckla Pensionsmyndighetens hållbarhetsarbete.

I rollen ingår det även att kunna verka som stöd till avdelningen i annan typ av utveckling och till exempel kunna leda förändringsuppdrag, strategisk utveckling och bistå i avdelningens verksamhetsutveckling.

Hållbarhetsarbetet omfattar tre olika områden: att myndighetens egna verksamhet är hållbar, att möjliggöra hållbara fondval på premiepensionens fondtorg samt att säkerställa hållbarhet i myndighetens egen kapitalförvaltning i den traditionella försäkringen som Pensionsmyndigheten erbjuder.

I den traditionella försäkringen förvaltas närmare 70 miljarder kronor och placeringar får endast göras i företag som på ett godtagbart sätt följer kraven i de internationella konventioner som Sverige undertecknat. På myndighetens fondtorg strävar vi efter att implementera funktionalitet i enlighet med EU:s regelverk Sustainable Finance.

- Som hållbarhetsansvarig kommer du att ha ett nära samarbeta med många medarbetare över hela myndigheten för att säkra hållbarhet i både verksamhet, kundupplevelse och kapitalförvaltning.
- Du säkerställer att myndigheten har kompetens och kunskap på området och att vi lever upp till de åtagande vi har som myndighet på hållbarhetsområdet.
- Du skapar engagemang kring hållbarhetsfrågor, ökar medvetenheten i organisationen och har förmåga att kommunicera både internt och externt kring hållbarhet.
- I din roll ansvarar du även för att leda och genomföra olika former av uppdrag på området och du driver på för att myndigheten har ett verksamhetsintegrerat hållbarhetsarbete och stöttar övriga organisationen i utveckling av processer.
- Du leder det interna hållbarhetsrådet samt övriga relevanta arbetsgrupper inom ditt område.
- Du etablerar och utvecklar externa kontaktytor till exempel med andra myndigheter, nätverk och intressenter.
- Du ansvarar för myndighetens rapportering på hållbarhetsområdet.
- Du leder olika typer av förändringsuppdrag och strategisk utveckling av Kommunikationsavdelningens verksamhet samt bistår i verksamhetsutveckling i stort.

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.

Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk utbildning inom t.ex. miljövetenskap, biologi, geovetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik.
- Uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
- Gedigen erfarenhet från arbete inom hållbarhetsområdet i roll som hållbarhetsansvarig, hållbarhetschef eller motsvarande.
- Erfarenhet av att självständigt driva uppdrag inom hållbarhetsområdet med goda resultat.
- Erfarenhet av olika former av affärs- och/eller verksamhetsutveckling kopplat till hållbarhet.
- Erfarenhet av hållbarhetskommunikation riktat till kunder.
- Vana av att sätta samman och hålla presentationer på hållbarhetsområdet både internt och externt.
- God förståelse för organisatoriska utmaningar/frågor.
- Dokumenterad erfarenhet från affärs- eller verksamhetsutvecklingsarbete där du drivit initiativ eller uppdrag från idé till genomförande.
- Vana att sammanställa, hålla presentationer och skapa engagemang i verksamheten för förändringar.

Meriterande är:

- Kunskap om lagar och förordningar kopplat till miljö, social och ekonomisk hållbarhet i den finansiella sektorn.
- Erfarenhet av hållbarhetsarbete inom privat eller offentlig verksamhet inom finansiella sektorn kopplat till hållbara placeringar.
- Erfarenhet av utveckling av digitala tjänster.

Egenskaper
Vi söker efter dig som har stort intresse för hållbarhetsfrågor och har förmåga att engagera och övertyga. Du är mål- och resultatorienterad med uthållighet och du strukturerar själv sitt angreppssätt och driver självständig dina processer vidare. Du har god förmåga att se till helheten.

Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat samtidigt som du skapar och underhåller relationer. Som person är du är trygg och stabil och har integritet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Placeringsort är på Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm.

Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren

Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-8".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Estrella Zarate, enhetschef
010-4542391

Jobbnummer
8393154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: