Granskningshandläggare överförmyndarenheten

Värnamo Kommun / Administratörsjobb / Värnamo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Värnamo, Hylte, Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Värnamo Kommun i Värnamo, Jönköping, Simrishamn, Ludvika eller i hela Sverige

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.

Publiceringsdatum
2023-02-15

Beskrivning
Överförmyndarnämnden är en kommunal myndighet som utövar tillsyn över gode män och förvaltare samt förmyndare för omyndiga.

Överförmyndarens uppgift är att se till att personer inte lider ekonomiska eller andra rättsförluster.

Nämnden är en samverkan mellan Gislaved, Värnamo, Gnosjö och Vaggeryds kommuner vilket innebär att kansliet administrerar ärenden i samtliga kommuner. Placering för arbetet är i Värnamo kommun och arbetsplats är stadshuset i centrala Värnamo. På överförmyndarenheten är vi sex medarbetare, fem handläggare och en enhetschef.

Under våren får kansliet in strax över 650 redovisningshandlingar som handläggare ska granska. För att uppnå målet att den stora delen av redovisningarna ska vara granskade innan sommaren behöver vi nu utöka vår styrka tillfälligt.

Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna omfattar att granska ekonomiska redovisningshandlingar och redogörelser inlämnade av gode män, förvaltare och förmyndare. Granskning sker utifrån de riktlinjer som är tagna av nämnden. Efter granskning tas beslut om arvodering till gode män och förvaltare. Tjänsten innebär många kontakter med andra myndigheter, anhöriga, gode män och förvaltare.

Introduktion och handledning kommer ske på plats. Du kommer att ingå i vårt arbetslag även om arbetet till stor del sker individuellt.

Kvalifikationer
Du har en godkänd gymnasieexamen, gärna med inriktning mot samhällsvetenskap eller ekonomi. Det är meriterande om du har pågående eller avslutad eftergymnasial utbildning inom dessa ämnesområden.

Då du kommer ha mycket kommunikation med externa intressenter ska du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och du måste också vara bekväm med myndighetsspråk. Även om granskning till stor del sker analogt behöver du också vara bekväm med att använda digitala verktyg så som exempelvis ärendehanteringssystem. Stort vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Har du tidigare arbetat med myndighetsutövning eller granskning är detta meriterande.

Anställningsvillkor
Arbetet avser i första hand heltid från tredje april till sista juni. Efter överenskommelse kan det finnas möjlighet att förskjuta tänkt anställningstid men tjänsten avser heltid i max tre månader.

I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/72".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Värnamo kommun (org.nr 212000-0555)

Arbetsplats
Kommunledningsförvaltningen, Kansli och hållbar utveckling

Kontakt
Joakim Lindberg
0370-377039

Jobbnummer
7451514

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Värnamo Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Värnamo Kommun: