Funktionsansvarig till Servicedesk

Statens Skolverk / Supportteknikerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Skolverk i Solna, Stockholm, Gävle, Örebro, Växjö eller i hela Sverige

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.

Nu söker vi en funktionsansvarig till vår servicedesk.

Om arbetet
I rollen som funktionsansvarig driver du arbetet med första linjens support. Du har en arbetsledande roll men inget personalansvar. I dina uppgifter ingår att fördela inkommande förfrågningar och beställningar, hantera incidenter och följa upp gruppens ärendeflöden. Du kliver in som incidentledare vid behov och utgör en eskaleringspunkt, dels naturligtvis vid incidenter, dels på signaler från verksamheten. Det kommer ligga på ditt ansvar att balansera felsökning mot eskalering, du följer de rutiner och processer som finns. Merparten av din arbetstid kommer du få lägga på att analysera och utveckla verksamheten, du kommer inte kunna arbeta särskilt operativt.

Servicedesk består idag av 6 personer och ingår i enheten för infrastruktur och plattform som har totalt 55 medarbetare.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du har goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor.

Vi söker dig som har:

• eftergymnasial utbildning inom data- och systemvetenskap
• utbildning i ITIL
• minst tre års aktuell erfarenhet av att leda arbetet i en servicedesk.
• erfarenhet av moderna webbaserade ärendehanteringssystem så som Service Now, Artvise, Nilex eller liknande
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har en fördjupad förståelse för Active Directory. Erfarenheter av att fungera som incidentledare är också meriterande.

Eftersom du har en arbetsledande funktion är dina personliga egenskaper mycket viktiga. Vi söker dig som har en god förmåga att coacha och stötta, du har ett lugn och en arbetsglädje som smittar av sig. Du kommer ha nära samarbete med driften, utvecklarna, förvaltningsorganisationen och andra intressenter i organisationen så självklart är det också viktigt att du aktivt bidrar till en konstruktiv och framåtsyftande dialog. Du har lätt för att förstå vilken information du ska dela med dig av till vem och vid vilken tidpunkt. Vi tror också att du har en god analytisk förmåga, att du har lätt för att se den röda tråden, att bena i ärenden och följa upp ärendeflöden.

Slutligen besitter du en hög grad av personlig mognad och ett gott omdöme. Du förstår att servicedesk är en funktion som finns till för organisationen och att du är en del av en helhet.

Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.

Vilka är vi?
Enheten för infrastruktur och plattform ansvarar för att säkerställa tillgänglighet och kostnadseffektiv drift av samtliga IT-miljöer för produktion, utveckling och test på Skolverket. Vi ansvarar även för outsourcade drifttjänster, IT-säkerhet och IT-support.
I vårt uppdrag ingår att kostnadseffektivt utveckla och förvalta infrastruktur och därtill hörande komponenter och produkter. Det innebär bland annat centraliserad förvaltning av den tekniska infrastrukturen samt taktisk och operativ arkitekturstyrning av infrastruktur. Inom uppdraget ryms även att tillhandahålla, förvalta och ge support till myndighetens interna användare avseende IT-arbetsplatsen.

Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den Z november 2021. Intervjuer är planerade till vecka n och (n+1).

Observera att du inte ska bifoga något personligt brev till din ansökan, däremot vill vi att du svarar på ett par urvalsfrågor. Test och eventuellt även arbetsprov kommer användas i urvalet. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning. Skolverket strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns i den verksamhet vi stödjer, vi välkomnar därför sökande med olika identiteter, bakgrund och erfarenheter. Vi finns i nya, fina lokaler i Solna Business Park och håller nu på att öppna upp vårt kontor successivt.

Varmt välkommen med din ansökan till oss!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-12-20

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Skolverk

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Skolverk (org.nr 202100-4185), http://www.skolverket.se

Arbetsplats
Skolverket

Kontakt
Marcus Fahrman, Tf enhetschef
marcus.fahrman@skolverket.se

Jobbnummer
6192615

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Skolverk

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Skolverk: