Förste socialsekreterare med särskilt uppdrag

Perstorps kommun / Socialsekreterarjobb / Perstorp
2024-08-12


Visa alla socialsekreterarjobb i Perstorp, Klippan, Örkelljunga, Hässleholm, Höör eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Perstorps kommun i Perstorp, Hässleholm eller i hela Sverige

Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för invånarna i Perstorp. Vi erbjuder dig en arbetsplats med mycket arbetsglädje, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag. Varje dag försöker vi att vara lite smartare, lite effektivare och lite bättre än vi var igår.

Perstorps kommun ligger i ett av Sveriges mest expansiva område, Öresundsregionen. Du hittar oss centralt i norra Skåne där vi omsluts av underbar natur som inbjuder till avstressande friluftsaktiviteter. Kommunen har cirka 7 500 invånare och runt 560 tillsvidareanställda. I kommunen finns ett starkt näringsliv och folkhälsofrågorna ligger högt på agendan.

Publiceringsdatum
2024-08-12

Beskrivning
Vi söker en engagerad och erfaren första socialsekreterare som ska leda och stödja implementeringen av den nya socialtjänstlagen inom Socialförvaltningen.

Du som söker kommer ha ett ledningsansvar utan personalansvar. Det krävs god kunskap om handläggning och dokumentation inom området. Vi söker dig som är erfaren av handläggning och främst inom Barn och familj. Meriterande är om du har erfarenhet av våld i nära relation. Vi söker dig som har god kunskap kring processhandledning, att kunna arbeta strukturerat och att tydligt kommunicera och vägleda i det dagliga arbetet. I den här rollen kommer det också finnas uppdrag som kräver sammanställning och analysarbete. I denna roll kommer du att ge stöd och handledning till både nya och erfarna socialsekreterare i det dagliga arbetet samt arbete övergripande mot omställningen till den nya socialtjänstlagen.

För att kunna arbeta med omställningen behövs god kännedom om socialtjänstlagen och de förändringar som är på gång. Du behöver ha god kunskap om evidensbaserade metoder och beprövad erfarenhet inom insatser. Du behöver ha förmåga att kunna omvärldsbevaka och driva utvecklingsarbetet med att ställa om arbete från tung myndighetsutövning till det förebyggande och tidiga arbetet. Du kommer arbetsledas närmast av enhetschef för myndighetsutövning på förvaltningen men du kommer också arbeta nära chefen för de förebyggande och stödjande insatserna i kommunen samt även arbeta tillsammans med Socialchefen utifrån omställningsplanen mot den nya socialtjänstlagen som ska göras övergripande för Socialförvaltningen.

På förvaltningen finns det en SAS - socialt ansvarig samordnare som du också kommer arbeta tillsammans med för att driva omställningen mot den nya socialtjänstlagen utifrån ett helhetsperspektiv.

Dina arbetsuppgifter
- Ärendekategorisering och fördelning av ärenden
- Dagligt stöd och handledning av socialsekreterare inom barn och familj
- Fungera som sakkunnig och expert inom området barn och familj
- Granskning och feedback på skriftliga underlag
- Ansvar för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
- Introduktion av nyanställda socialsekreterare
- Säkerställa att metoder och bedömningsinstrument används korrekt i den dagliga handläggningen
- Hålla sig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv, samt implementera dessa i det operativa arbetet
- Skapa och upprätthålla rutiner och fungerande processer i det dagliga arbetet
- Samarbete med myndighetschefen för att följa upp enhetens mål och resultat samt driva enhetens utveckling framåt
- Medverka som stöd i svårare ärenden och samordna det vardagliga arbetet
- Kvalitetssäkra arbetet och säkerställa att vi följer gällande lagstiftning, riktlinjer och rutiner

Implementering av nya socialtjänstlagen:

Juli 2025 väntas den nya socialtjänstlagen träda i kraft. Lagen ska ge socialtjänsten verktyg att arbeta tidigt förebyggande och erbjuda insatser på ett enklare sätt än idag. Som första socialsekreterare kommer du att spela en central roll i detta förändringsarbete.

Dina specifika uppgifter avseende denna del av ditt uppdrag inkluderar:

- Samverka med övriga förvaltningar och enheter i kommunen för att säkerställa en helhetsorienterad och sammanhållen implementering
- Etablera och underhålla kontakter med externa aktörer och intressenter, såsom vården, skolan, kultur- och fritidsverksamheter, samhällsbyggnadsförvaltningar samt civilsamhället
- Följa aktuell forskning och omvärldsbevaka på området för att säkerställa att vår socialtjänst arbetar kunskapsbaserat och i enlighet med bästa praxis
- Föreslå och driva implementeringsåtgärder som stöttar övergången till de nya arbetssätten
- Delta i utbildningar och seminarier för att ständigt vara uppdaterad kring de senaste trenderna och kraven inom socialtjänsten
- Rapportera om framsteg och utmaningar till myndighetschefen och bidra till löpande förbättringsarbete

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Socionomexamen
- Flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning
- Mycket goda kunskaper om aktuell lagstiftning och handläggning av ärenden rörande barn, unga och deras familjer
- Erfarenhet av BBIC och samverkan med interna och externa parter
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av handledning av kollegor
- Erfarenhet av arbete i LifeCare
- Kompetens inom MI (Motiverande samtal) och Signs of Safety
- Tidigare erfarenhet av utvecklingsarbete och arbetsledning

Personliga egenskaper hos den vi söker är:

- Engagerad, tydlig och självgående
- Tillitsfull och har förmåga att coacha och motivera andra till självständighet och utveckling i arbetet
- Kommunikativ, tydlig och lyhörd
- Trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete
- Lugn och kontrollerad även i pressade situationer
- Strukturerad och har helhetssyn med fokus på möjligheter och lösningar
- Förmögen att planera, prioritera och följa upp ditt arbete samt säkerställa att uppgifter genomförs och återkopplas i rätt tid
- Empatisk och anpassningsbar, med förmågan att möta varje medarbetare på dennes nivå och efter dennes behov av stöd och handledning

Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet för uppdraget.

Så ansöker du
Vi ser fram emot din ansökan och ditt CV där du beskriver varför just du är rätt person för denna viktiga roll. Rekrytering kan komma att ske löpande. För frågor om tjänsten, kontakta Tove Danielsson

Välkommen med din ansökan till Perstorps kommun - tillsammans skapar vi en trygg och hållbar framtid för våra invånare!



Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.

Ersättning
Månadsavlönad

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/48".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Perstorps kommun (org.nr 212000-0910)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Individ och familjeomsorg, Myndighet

Kontakt
Tove Danielsson
0435-39165

Jobbnummer
8834976


Prenumerera på jobb från Perstorps kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Perstorps kommun: