Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Arvika och Torsby
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Arvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Arvika,
Eda,
Sunne,
Årjäng,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Arvika,
Sunne,
Torsby,
Karlstad,
Säffle eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du fattar självständigt beslut om sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om och marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare. Periodvis håller arbetet ett högt tempo, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera.
Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2020-05-13Övrig information Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. Tillträde 1 november.
Kontaktpersoner Torsby
Chef: Mia Lundell Löfvenholm, 010-112 62 11 (för frågor om tjänsten), HR-specialist: Linda Johansson 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Jeanette Magnusson, 010-112 60 20, Saco-S: Maria Lindblad, 010-112 68 08.
Kontaktpersoner Arvika
Chef: Sofia Grahn, 010-112 60 24 (för frågor om tjänsten i Arvika). HR-specialist: Linda Johansson 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Sofie Hauri, 010-111 43 85, Saco-S: Maria Lindblad, 010-112 68 08.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 juni 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5226106
Observera att sista ansökningsdag har passerat.