Försäkringshandläggare inom Fordringshanteringen i Östersund
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
2021-11-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom Fordringshanteringen i Östersund" (publicerad 2022-11-01) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Östersund,
Sollefteå,
Kramfors,
Sundsvall,
Ljusdal eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. I avdelningen finns bl. verksamhetsområdet Betalning och Återbetalning. Inom Betalning och Återbetalning finns områdena Återkrav, Fordringshantering och Betalning. Du kommer jobba inom området Fordringshantering.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
I arbetet på Fordringshanteringen kommer du i kontakt med personer som medvetet eller omedvetet fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför har blivit återbetalningsskyldiga. Fordringshanteringen ansvarar för indrivning av fordringar som uppstår efter ett beslut om återkrav från Försäkringskassan, därtill fordringar från Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen. Arbetet består bland annat av att driva in fordringar, du handlägger och bedömer betalningsförmåga och beslutar om indrivningsåtgärder utifrån varje enskild individs förutsättningar.
• Du har dagligen kontakt via telefon och skrift med försäkringstagare
• Du handlägger och beslutar vilken indrivningsåtgärd som är mest affärsmässig för det allmänna, den enskilde samt den enskildes familjs försörjning
• Arbetet sker i team och att ständigt förbättra verksamhet och arbetssätt är en viktig del av arbetet
• Du arbetar med mål tillsammans med ditt team och hela vår verksamhet är produktionsinriktad
Exempel på samarbetspartners som du kan ha kontakt med utanför Försäkringskassan är Kronofogden, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Polisen och kommuner
Vi söker dig som
• Har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• Är serviceorienterad och flexibel
• Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• Arbetar självständigt med driv, god planering och struktur
• Har ett gott omdöme och är lojal mot fattade beslut
• Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• Är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• Har god kommunikativ förmåga
• Har god svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du
• Har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• Har arbetat som handläggare inom en myndighet eller har erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• Har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• Har erfarenhet av att arbeta med mål i en resultatstyrd verksamhet
• Har arbetat teambaserat
• Har erfarenhet av kundmöten via telefon
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Publiceringsdatum2021-11-03Övrig informationEtt antal tjänster, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta Johanna Christensen, tel. 010-111 83 95 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Emil Jarengrim,
emil.jarengrim@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Anneli Andersson, tel. 010- 111 43 45 SACO-S: Johan Dahl, tel. 010- 118 87 50 Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 november 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 6091196
Observera att sista ansökningsdag har passerat.