Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Luleå
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
2023-04-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Luleå" (publicerad 2024-10-25) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå,
Boden,
Piteå,
Kalix,
Älvsbyn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Luleå,
Piteå,
Kalix,
Överkalix,
Haparanda eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Vi på bostadsbidrag är i ett spännande utvecklingsskede. Vi söker dig som trivs med att jobba mot uppsatta mål tillsammans i ett team. Vi erbjuder en modern arbetsplats i centrala Luleå. På fk.se/jobbahososs kan du läsa om de förmåner vi som arbetsgivare kan erbjuda dig.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du personer mellan 18-29 år som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller föräldrar som behöver stöd som barnfamilj. Varje person har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet utreder och bedömer du en mängd information, exempelvis inkomst, familj- och boendesituation, för att självständigt fatta beslut om ersättning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutliga vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som personen har fått bidrag för. Det kan leda till att personen får ett återkrav. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana.
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld IT-miljö
• har erfarenhet av att arbeta med telefon som verktyg
• är kvalitetsmedveten och van vid mål- och resultatstyrning
• är flexibel och har lätt för att hantera förändring
• har erfarenhet av att arbeta i team
• har god förmåga att ta till dig information utifrån gällande regelverk
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2023-04-24Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChef: Linnéa Lind, 010-111 47 54 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sandra Sintorn, 010-113 97 38 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Linnea Carlsson 010-111 26 99, tel Saco-S: Daria Memetovic 010-118 40 78, tel Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 maj 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 7690410
Observera att sista ansökningsdag har passerat.