Försäkringshandläggare inom avdelningen för Barn och Familj i Sk

Försäkringskassan / Kontorsjobb / Skellefteå
2018-03-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom avdelningen för Barn och Familj i Sk" (publicerad 2019-03-01) ⬅️


Visa alla kontorsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå, Piteå, Luleå, Umeå, Lycksele eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen barn och familjs 1 600 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 15 orter i hela landet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att guida våra kunder till våra digitala tjänster.

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om ersättning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.

I första hand söker vi medarbetare för handläggning inom tillfällig föräldrapenning med tillhörande frånvarokontroller gentemot arbetsgivare och skolor/förskolor. Det kan även bli aktuellt att rekrytera försäkringshandläggare inom andra förmånsslag inom Barn och Familj.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• har goda kunskaper i svenska och engelska
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Publiceringsdatum
2018-03-19

Kontakt
Chef: Ingela Tornberg, tel 010-118 74 35 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Stig Lindblom, tel. 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Marie Fahlgren, tel 010-118 75 16, Saco-S: Ingmari Johansson, tel 010-119 26 37, Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2 april 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
4030214

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: