Försäkringshandläggare inom Återkrav i Kalmar
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Kalmar
2018-11-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom Återkrav i Kalmar" (publicerad 2022-06-10) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalmar,
Mörbylånga,
Nybro,
Torsås,
Emmaboda eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor (GF) har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har fem verksamhetsområden: Försäkringstillhörighet och omprövning, Sjukpenninggrundande inkomst, Betalning och Återbetalning, Kontroll samt Servicekontoren. Avdelningen GF har cirka 1 600 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.
Verksamhetsområdet Betalning och Återbetalning söker nu handläggare inom området Återkrav.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som statstjänsteman och försäkringshandläggare på Försäkringskassan har du ett viktigt uppdrag i att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger medborgarna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sitt specifika behov.
I ditt arbete som försäkringshandläggare på Återkrav har du kontakt med de försäkrade både skriftligt och muntligt, vilket gör att du har god kommunikativ förmåga i så väl tal som skrift. I arbetet har du ansvar för att göra utredningar kopplade till felaktiga utbetalningar. Utifrån utredningarna som görs bedömer du den felaktiga utbetalningen i relation till gällande regelverk och lagstiftning samt motiverar och formulerar det beslut som du fattar. Det är du som försäkringshandläggare som har kontakten med medborgaren som tagit emot den felaktiga utbetalningen, vilket gör att du i förekommande fall ska ha förmåga att förmedla negativa besked. I ditt utredningsarbete kommer du också att ha kontakt med andra myndigheter och instanser.
Du kommer i din vardag att arbeta med tydligt uppsatta mål som du och dina kollegor har ett gemensamt ansvar för att nå. Arbetet ställer därför krav på god förmåga att analysera och samarbeta med andra för att lyckas i rollen som försäkringshandläggare på Återkrav. Arbetsmetoderna förbättras ständigt och din förmåga att arbeta under ständig utveckling och positivt förhållningssätt blir avgörande för din framgång.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har god datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer
• har arbetat som handläggare inom en myndighet eller har erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av att arbeta i en resultatstyrd verksamhet
• erfarenhet av att arbeta i team
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2018-11-14Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktuppgifter för detta jobbChef: Paul Stenberg tel, 010-111 61 47(för frågor om tjänsten) eller Anna-Carin Svensson 010-115 80 60. HR-specialist Anneli Wetterholt tel, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Angelica Wickman Tiller tel 010-118 30 20, Saco-S: Joakim Larsson tel 010-118 87 54
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 28 november 2018.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 4458710
Observera att sista ansökningsdag har passerat.