Försäkringshandläggare inom återkrav i Gävle
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Gävle
2018-11-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom återkrav i Gävle" (publicerad 2020-11-23) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gävle,
Sandviken,
Ovanåker,
Söderhamn,
Falun eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med återkrav möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar för hela utredningen efter en impuls om felaktig utbetalning. Du utreder orsaken till den felaktiga utbetalningen, vilket kräver en objektiv bedömning av hur felet uppstod. I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till personer som befinner sig i en ekonomiskt svår situation. I ditt arbete har du kontakt med bland annat Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Polisen och kommunerna.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• har ett gott omdöme och är lojal mot fattade beslut
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• har god svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer
• har arbetat som handläggare inom en myndighet
• har erfarenhet av att professionellt möta människor i svåra livssituationer, företrädesvis via telefon
• har erfarenhet av att arbeta i en resultatstyrd verksamhet
• har arbetat teambaserat
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Publiceringsdatum2018-11-19Kontaktuppgifter för detta jobbChef: Britt Marie Bondeson Rollén, 010-111 25 11 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Anne Catrine Gemzell, 010-111 25 29 Saco-S: Joakim Larsson, 010-118 87 54 Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 30 november 2018.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 4466103
Observera att sista ansökningsdag har passerat.