Försäkringshandläggare Föräldraförsäkring och Bostadsbidrag
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Luleå
2015-09-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare Föräldraförsäkring och Bostadsbidrag" (publicerad 2016-05-31) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Luleå,
Boden,
Piteå,
Kalix,
Älvsbyn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Luleå,
Piteå,
Kalix,
Överkalix,
Haparanda eller i
hela Sverige Vi söker Försäkringshandläggare till föräldraförsäkringen och bostadsbidrag, med placering i Luleå
Avdelningen för barn och familj, Skellefteå
BF Skellefteå handlägger ärenden inom Bostadsbidrag och Föräldraförsäkring och ingår i Avdelningen barn och familj. BF Skellefteå har verksamhet i Skellefteå och Luleå där vi dagligen jobbar för ett samhälle där människor känner trygghet när livet tar en ny vändning.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkring och bostadsbidrag. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du föräldrar och blivande föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många kunder ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning handlägger du ytterligare tre förmåner, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du kunder som behöver hjälp med sin boendekostnad. Det finns olika bidrag beroende på situation. De kunder du möter kan ha både medicinska och ekonomiska svårigheter. De beslut du fattar är preliminära, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som kunden har fått bidrag. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder kunden. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.
På BF Skellefteå arbetar vi teambaserat och med ständiga förbättringar där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse. Som försäkringshandläggare är du därför en mycket viktig del i det här arbetet.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• kan uttrycka sig skriftligt och muntligt i engelska
Det är meriterande om du:
har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-09-21Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
För frågor gällande föräldraförsäkringen kontakta enhetschef Jessica Högdahl 010-112 36 34 och för frågor gällande bostadsbidrag kontakta enhetschef Susann Jatko 010-112 63 27. HR-specialist Ola Bergström, tel. 010-116 28 97 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nina Isaksson (Bostadsbidrag) tel. 010-112 64 10 och Anneli Pettersson (Föräldraförsäkringen), tel 010-112 64 46 Saco-S: Maria Lindgren, tel 010-113 43 67 Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 11.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 4 oktober 2015 märkt med diarienummer 045433-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2440833
Observera att sista ansökningsdag har passerat.