Fastighetscontroller, Teknik- och fastighetsförvaltningen
Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen / Controllerjobb / Botkyrka
2023-11-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Fastighetscontroller, Teknik- och fastighetsförvaltningen" (publicerad 2024-01-24) ⬅️
Visa alla controllerjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen i Botkyrka Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Har du ett intresse för fastigheter? Brinner du för ekonomi och att göra analyser samt att stödja våra verksamheter till goda resultat? Som fastighetscontroller hos Teknik- och Fastighetsförvaltningen kommer du att ha stora möjligheter att påverka vår och kommunens övriga verksamheter med betoning på ekonomi och fastigheter.
Stor vikt kommer att läggas vid analys samt upprättande av ekonomisk rapportering och prognosarbete. En annan av våra största och viktigaste uppgifter är upprättande av budget och årsplanering för verksamheten.
Samverkan med våra ekonomiska förvaltare, verksamhetschef och ledningsgrupp för fastighetsverksamheten, förvaltningens projektcontroller samt kommunens investeringscontroller och lokalstrateger, hör till det löpande arbetet. I tjänsten har du tillgång till ett nära ledarskap i en mindre grupp med stor frihet där du har stora möjligheter att utveckla både dig själv och din omgivning. Du kommer att arbeta tillsammans med engagerade och kunniga kollegor, där alla har stort fokus på verksamhetens uppdrag. Vi arbetar både självständigt och i nära samverkan med varandra. På ekonomienheten är vi idag 8 kollegor. Vi ger professionellt ekonomistöd utifrån gällande ekonomistyrning till verksamheterna samt säkerställer efterlevnad av våra ekonomiprocesser.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att vara:
- Att stödja och styra Fastighetsverksamheten i de löpande planerings- och uppföljningsprocesserna tillsammans med våra verksamhetschefer och deras respektive ledningsgrupper.
- Bistå i analys- och prognosarbetet för beslutsunderlag inom ramen för kommunens lokalförsörjning.
- Redovisa och analysera ekonomiska konsekvenser för olika alternativa lösningar.
- Stödja fastighetsförvaltarna vid ekonomisk uppföljning och prognoser.
- Kvalitetssäkring av beslutsunderlag för investeringsprojekt gällande framför allt påverkan på kostnader och intäkter.
- Förbättra rutiner och dokumentation genom att upprätta rutiner och checklistor samt genomföra utbildningsinsatser inom förvaltningen.
Du som söker till oss
Mångårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter tror vi är en förutsättning för att lyckas. Vi ser gärna att du har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi, gärna fastighetsekonomi men kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdiga, kan vara ett fullgott alternativ om du är rätt person. För att lyckas och trivas i tjänsten ser vi att du behöver vara proaktiv, strukturerad och ha god pedagogisk förmåga. Då vi rapporterar mycket till politiker och kommunledning både muntligt och skriftligt, så är det en förutsättning att du behärskar svenska språket i tal och skrift.
Du kan fördjupa dig i detaljer, samtidigt som du har förmågan att lyfta blicken och se hela verksamhetsområdet och dess möjligheter. Du är analytisk och lösningsfokuserad med en stor vilja och förmåga att stödja och ge verksamheterna en god service och styrning mot befintliga rutiner. Du är en god skribent och tar egna initiativ. Arbetet ställer stora krav på att du är självgående och att du trivs med att självständigt stödja ditt verksamhetsområde och dina kollegor på ekonomiavdelningen, samtidigt som du gärna delar med dig av dina kunskaper till andra.
Du behöver känna ett ansvar för ekonomiverksamheten som en helhet innebärande att du ibland behöver hjälpa till med andras uppgifter för att hålla våra rapporteringstider. Kännedom om komponentavskrivningar och kostnadsdrivare inom fastighetsområdet är troligen områden du har god kännedom om.
Vi förväntar oss att du bidrar till verksamhetens utveckling och till att skapa en god arbetsmiljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Publiceringsdatum2023-11-02Så ansöker duI denna rekrytering samarbetar Botkyrka kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria von Sterneck på 073 70 771 70 eller via mail:
maria.vonsterneck@jurek.sehttps://jurek.se/lediga-jobb/9E7CBE94-DE9F-4FF0-852A-508297001E60 Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Inväntar diarienummer".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Botkyrka kommun (org.nr 212000-2882)
Arbetsplats Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen
Kontakt Maria von Sterneck
073-7077170 Jobbnummer 8236190
Observera att sista ansökningsdag har passerat.