Familjerättssekreterare och socialsekreterare inom barn och familj

Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund eller i hela Sverige

Välkommen till Härjedalens kommun!

Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.

Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Vi söker en erfaren socionom till en tjänst som är uppdelade mellan familjerätt och verkställighet av insatser för barn och familj.

Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd/öppenvård i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av tre enheter. Som socialsekreterare inom familjerätt och barn- och familj ingår du i enheten som utöver dessa två områden även arbetar med missbruk, våld i nära relation, ekonomiskt bistånd och administration.

Gruppen som arbetar med barn och familj består totalt av 7 personer med uppdelning mellan utredning, verkställighet och familjerätt. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.



Publiceringsdatum
2024-06-17

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som familjerättssekreterare omfattar bland annat vårdnads- boende- och umgängesutredningar på uppdrag från domstol, frivilliga och remitterade samarbetssamtal, avtalsärenden, föräldraskapsutredningar, medgivande och adoptionsärenden samt informationssamtal i de olika ärendeslagen.

Arbetet handlar mycket om att stödja familjer i en komplex livssituation där konflikter ofta förekommer. Du ska ha ett barnrättsperspektiv och kunna företräda barnet samt ha en lösningsfokuserat förhållningssätt.

Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen. Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att verkställa och följa upp insatsen. Arbetet omfattar både placeringar och öppenvårdsinsatser och du kan därmed komma att arbeta både utifrån socialtjänstlagen och lag med särskilda bestämmelser om vård av unga.

Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Tjänsterna erbjuder variation i arbetsuppgifter utifrån de två yrkesområdena. Inflödet av arbete kommer till stor del styra hur uppdelningen ser ut men utifrån erfarenhet kan en uppskattning göras kring att det blir en uppdelning på ca 70 procent verkställighet och 30 procent familjerätt. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
• socionomexamen.

• erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.

• B-körkort.



Meriterande:

• utbildning inom familjerätt, utbildning i BBIC och Signs of safety.

• erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA.

• talar fler språk än svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
• Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.

• Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressade situationer.

• Du har en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.

• Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.

• Du har ett intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.



Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.

Vi erbjuder
• flextid.
• friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.
• regelbunden handledning.
• delaktighet i utvecklingen av verksamheten.

Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 068016131, anna.quarna@herjedalen.se

Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680-162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se

Angela Myhr, Ombud SSR, 0680-168 38, angela.myhr@herjedalen.se

Arbetsplats
Ringvägen 2

842 33 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4829763028".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Ombud SSR
Angela Myhr
angela.myhr@herjedalen.se
0680-168 38

Jobbnummer
8752695

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: