Familjehemssekreterare till Familjehemsenheten

Västerås kommun / Socialsekreterarjobb / Västerås
2025-02-10


Visa alla socialsekreterarjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås kommun i Västerås, Örebro eller i hela Sverige

Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Brinner du för att ge stöd till familjer som öppnat upp sina hem för barn och ungdomar i utsatta situationer? Nu har du möjlighet att bli del av en enhet som består av erfarna och kompetenta socialarbetare, samtliga med socionom- eller annan beteendevetenskaplig bakgrund.

På familjehemsenheten arbetar idag 26 medarbetare varav tre teamledare och en enhetschef. Enheten arbetar med rekrytering, utredning och vägledning av jour- och familjehem. Vi hittar också lämpliga HVB-hem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner när barn och unga behöver det. Vårt förhållningssätt bygger på traumamedveten omsorg (TMO). I rollen som familjehemssekreterare får du dagligt stöd i ditt uppdrag av teamledare och kollegor.

Vi skräddarsyr introduktionen för nya medarbetare beroende på deras tidigare erfarenheter så att alla kan få en bra start i sin nya roll. Du får handledning av en extern handledare en gång per månad. Du har stora möjligheter att själv planera din arbetstid, vi tillämpar flextid och det finns möjligheter till hemarbete när arbetet så tillåter. Alla medarbetare får också ett årligt friskvårdsbidrag.

Familjehemsenheten är en del av individ- och familjeförvaltningens verksamhetsområde barn och ungdom. Vår arbetsplats finns i aktivitetsbaserade lokaler i Socialtjänstens hus där vi har nära till de andra enheterna inom verksamhetsområdet.

Publiceringsdatum
2025-02-10

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med stöd och vägledning till jour- och familjehem, delta i utredningsarbete, matcha barn i behov av placering till rätt familjer, hantera avtal och ekonomi för uppdragstagare. Du kommer att ingå i ett av enhetens tre team som leds av varsin teamledare. Tät samverkan sker med barnhandläggare på myndighetsenheterna och i förekommande fall med medarbetare från mottagningsenheten, öppenvården och socialjouren.

Ett gemensamt ansvar på enheten är att ge våra jour- och familjehem utbildning och fortbildning. Alla nya jour- och familjehem erbjuds utbildning enligt Socialstyrelsens Ett hem att växa i och flera gånger per år erbjuds temakvällar, lunchföreläsningar och andra aktiviteter för att på olika sätt stötta och berika våra uppdragstagare. Enhetens medarbetare deltar i dessa aktiviteter utifrån möjlighet och intresse.

Kvalifikationer
Vi söker dig med en socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig examen med följande påbyggnadskurser: socialt arbete (grund 7.5hp och påbyggnad 7.5 hp), socialrätt och förvaltningsrätt 7,5hp och psykologi 7,5 hp. Kursbevis i samtliga tre kurser krävs för anställning. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, med särskild förmåga att uttrycka sig korrekt och tydligt i ett myndighetssammanhang. Du har även erfarenhet av socialt arbete som bedöms relevant för tjänsten och kunskap om målgruppen barn och/eller ungdomar.

I rollen som familjehemssekreterare behöver du ha hög grad av personlig mognad och du behöver vara duktig på att skapa relationer. Du behöver kunna anpassa dig och agera följsamt i dina ärenden, vara strukturerad och ha en mycket god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har arbetat med barn och/eller ungdomar, har erfarenhet av arbete med familjehem samt har erfarenhet av arbete inom myndighetsutövningsamt. Kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare och BBIC är en fördel.

Resor förekommer i tjänsten och därför behöver du ha B-körkort.

I den här rekryteringen kommer vi be dig om ett utdrag ur belastningsregistret vid anställning.

Intervjuer är planerade att genomföras under vecka 11 och 12.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:

https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/00048".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Västerås kommun (org.nr 212000-2080)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Västerås stad, Individ- och familjeförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Katja Engström
katja.engstrom@vasteras.se

Jobbnummer
9153982

Prenumerera på jobb från Västerås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås kommun: