Familjehemssekreterare till familjehemsenheten
Västerås kommun / Socialsekreterarjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Västerås kommun i Västerås,
Örebro eller i
hela Sverige I den här rollen får du bygga viktiga relationer med familjer och stötta och vägleda dem i deras uppdrag som familjehem. Du blir en viktig person och får vara med och göra skillnad för barn och unga!
På familjehemsenheten jobbar vi med rekrytering, utredning och coaching av familjehem. Vi ser också till att hitta lämpliga HVB (hem för vård och boende) när barn och unga behöver det. Du kommer att jobba tillsammans med enhetschef, teamledare och socialsekreterare i ljusa, fräscha lokaler på Ingenjöör Bååths gata. Du sitter i kontorslandskap tillsammans med dina kollegor och för att du på bästa sätt ska komma in i din nya roll anpassar vi introduktionen efter den erfarenhet och kunskap du har med dig.
Familjehemsenheten ingår i individ- och familjeförvaltningen. Följ gärna Individ- och familjeförvaltningen på Instagram:
https://www.instagram.com/iffvasteras/ Publiceringsdatum2021-07-21ArbetsuppgifterDu träffar familjer som är intresserade av att bli familjehem och gör en utredning om familjen är lämplig. Genom vägledning, utbildning och coachning jobbar du tillsammans med familjehemmen för att de ska klara av sitt uppdrag, Tillsammans med barnets socialsekreterare gör du också hembesök hos familjerna och har ett nära samarbete med andra viktiga personer i barnets nätverk.
En av tjänsterna är placerad i vårt team som jobbar med jourhemsplacering och rekrytering. Här jobbar du med lite kortare handläggning och ibland uppstår akuta situationer där du måste kunna ställa om snabbt. Du är den första kontakten med familjerna och du får användning av din skicklighet i bemötande och förmåga att snabbt bygga relationer. Du är delaktig i evenemang som rör familjehem och deltar på mässor. Vi tror därför att du trivs i en ambassadörsroll och vill vara med och attrahera nya familjehem.
KvalifikationerVi tror att du har en socionomexamen eller har annan relevant högskoleexamen i kombination med kurser i socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt och psykologi. Du har erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning. Har du tidigare jobbat med familjehem eller har kunskap inom familjehemsområdet är det meriterande. Du dokumenterar i ditt dagliga arbete och behöver därför ha kunskaper i svenska, tal och skrift.
Vi tror att det är viktigt att du är trygg och har en god förmåga att bygga relationer och bemöter människor med respekt, mod och tydlighet.
Då resor förekommer i tjänsten behöver du ha B-körkort.
Urval och intervjuer kommer att ske i v.33-34.
I den här rekryteringen kommer vi att be dig om utdrag ur belastningsregistret. Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriärAlla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagVästerås kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/00469".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Västerås kommun (org.nr 212000-2080)
Arbetsplats Västerås stad, Individ- och familjeförvaltningen
Jobbnummer 5871409
Observera att sista ansökningsdag har passerat.