Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Västerås stad / Administratörsjobb / Västerås
2016-03-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till familjehemsenheten" (publicerad 2016-08-04) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås stad i Västerås, Köping eller i hela Sverige

Familjehemsvård är en av socialarbetets viktigaste delar. Vårt mål på familjehemsenheten är att bli den kommun som levererar bäst stöd och utbildning till familjehem i Västmanland. Som ett led i att nå det målet utökar vi vår bemanning med ytterligare två familjehemssekreterare. Vi söker dig som har ett stort engagemang för familjehemsfrågorna och som vill vara med och driva och utveckla familjehemsenheten framåt. Vill du bli en av oss?
Familjehemsenheten är en ny enhet i Västerås stad sedan den 1 jan 2015. Vi som jobbar är specialister på familjehem och vi arbetar med rekrytering och utredning av familjehem samt med att ge råd och stöd till familjehem. Vår enhet består av 16 medarbetare, två teamledare och en enhetschef. Tillsammans har vi lång erfarenhet och stor kunskap om socialt arbete. Vi är en arbetsgrupp som tycker om att driva utvecklingsarbetet framåt och för oss är det är viktigt att man trivs ihop och har kul på jobbet.

Familjehemsenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning. Läs gärna mer på: www.vasteras.se/socialanamndernasforvaltning

Publiceringsdatum
2016-03-02

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare på familjehemsenheten ansvarar du för att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Vi arbetar med utredning och grundutbildning av blivande jour- och familjehem enligt särskilt utformade modeller. Du kommer till exempel att:

• Tillsammans med kollegor ansvara för rekrytering av familjehem. Du träffar intresserade familjer, informerar och utreder familjen för att bedöma lämplighet genom den s.k. "Västerås modellen".

• Utbilda familjehem genom utbildningen "ett hem att växa i" samt ge råd och stöd och vägleda familjehem enskilt och i grupp så att de klarar av att utföra sitt uppdrag som familjehem.

• Samarbeta med barnets socialsekreterare, skola, biologiska familj och andra viktiga personer i barnets nätverk. Du kommer att arbeta mycket nätverksorienterat med familjehemmet och det placerade barnet samt andra aktörer runt barnet.

I denna roll får du möjlighet att tillsammans med arbetsledningen vara med och utforma framtidens familjehemsarbete. Detta genom att göra förbättringar av utredningar, rekrytering och det råd och stöd som vi ger familjehemmen. Som nyanställd erbjuds du ett personligt utformat introduktionsprogram med information som är kopplad till vår verksamhet, nära coaching av arbetsledning och mentor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt en annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Då du i ditt arbete kommer att dokumentera och skriva utredningar samt ha olika former av samtal ser vi att du som söker har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har kunskap om verksamhetssystemet Procapita samt har utbildning i BBIC. Vidare är det även meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom aktuellt verksamhetsområde samt om du har erfarenhet av arbete inom familjehem och/eller socialt arbete.

Som familjehemssekreterare kommer du att möta olika människor i olika livssituationer och bemötande är en viktig del av din yrkesroll. Du känner dig trygg med att hålla i olika typer av samtal och du kan göra balanserade avvägningar och prioriteringar beroende på situationen. Eftersom du blir en del av ett team och samverkan med andra aktörer blir en del av din vardag är det viktigt att du är en lagspelare. Då resor i tjänsten förekommer, både inom staden men även i övriga landet, är B-körkort ett krav. I denna tjänst kommer det att bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och välfungerande stad där framtidstro står i centrum. Tillsammans bidrar vi till välfärden och gör skillnad varje dag.

Vi vill ha en sammansättning av medarbetare som speglar mångfalden i vårt samhälle. Det tror vi är viktigt för en stolt och välfungerande stad. Funderar du på att flytta till Västerås? Besök gärna www.jiv.se , som ger dig information om staden och vilket stöd medflyttarakademin kan ge dig och din respektive vid en eventuell flytt.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. Västerås stad arbetar bland annat för att alla våra tillsvidareanställda medarbetare ska få möjligheten att önska tjänstgöringsgrad.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-22
Ange följande referens när du ansöker: A548810
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef Gudrun Juvonen 021-39 83 60
HR-konsult Maria Thunberg 021-39 36 16

Facklig kontakt
SSR Kristiina Koistila 021- 39 83 77
Vision Irene Larsson 021-39 27 10

Företag
Västerås stad

Adress
Västerås stad
Västerås
72187 Västerås

Kontorsadress
Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2702232

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerås stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås stad: