Familjehemssekreterare till Familjehemsenhet stöd

Gävle kommun, Myndighetskontoret / Socialsekreterarjobb / Gävle
2025-06-19


Visa alla socialsekreterarjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Myndighetskontoret i Gävle

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Nu utökar vi vår verksamhet med en familjehemssekreterare på Familjehemsenheten Stöd. Är du utbildad socionom och vill arbeta med att ge stöd och handledning till våra engagerade familjehem med barnet i fokus? Då är du rätt person för oss.

Publiceringsdatum
2025-06-19

Arbetsuppgifter
Nu står vi inför en spännande utvecklingsfas där vi vill stärka vår verksamhet ytterligare. Därför söker vi nu en ny medarbetare som delar vårt engagemang och vår övertygelse om att varje barn förtjänar en meningsfull och trygg uppväxt. Tillsammans vill vi bygga ett ännu starkare team, fyllt av kompetens, värme och vilja att göra verklig skillnad. Vår drivkraft är att varje barn ska få växa upp i en trygg och kärleksfull miljö.

Vi erbjuder betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar, ett brett kontaktnät samt ett gemensamt arbete för en trygg och säker familjehemsvård
Vi arbetar i team med utgångspunkten i BBIC och du kommer att ingå i ett team med andra familjehemssekreterare, barnsekreterare och Skolfam.

Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med att ge stöd och handledning till våra familjehem, hålla i utbildningsinsatser särskilt riktade till familjehem samt ansvara för ekonomiska frågor och avtalsskrivning för våra familjehem. Som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Vår arbetsplats har extern handledning och internt handledningsstöd vid behov.

Yrkesrollen ställer krav på att vara inlyssnande, engagerad och nyanserad i kontakten med familjehemmen och stort fokus ligger på samtal med familjehem i varierande livssituationer. Tjänsten innebär längre och kortare resor flera gånger i månaden.

Vår arbetsplats ligger i centrala Gävle och hit går det bra att ta sig med bussförbindelser. Vår enhet består totalt av tolv medarbetare; en enhetschef, sex familjehemssekreterare, fyra medarbetare som arbetar med Skolfam som psykolog och specialpedagog samt en administratör.

Som slutkandidat i denna rekrytering kommer du behöva lämna ett utdrag ur Polisens belastningsregister, för arbete inom skola eller förskola. Vilket du själv ansöker om från Polisens hemsida.

Kvalifikationer


För att vara aktuell för tjänsten behöver du vara utbildad socionom. Körkort och körvana är ett krav för tjänsten. Det är meriterande om du har arbetat med socialt arbete inom barn och unga eller har erfarenhet av familjehemsvård. Dokumentationsvana, gärna från Treserva, är önskvärt.

Som person är du strukturerad, har förmåga att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder tillgängliga resurser för att nå bästa möjliga resultat. Du är en trygg person som tar egna initiativ, är modig och har förmågan att skilja på sak och person. Du gillar att vara i sociala sammanhang och har förmågan att skapa förtroendefulla relationer. Att samtala om svåra och komplexa saker ser du som utvecklande och lärorikt.

Du tycker om att samarbeta med andra och har ett prestigelöst förhållningssätt i samarbetet med både interna och externa samarbetspartners. Du är duktig på att kommunicera, förstår talad och skriven kommunikation väl, kan formulera dig väl i skrift samt anpassar du ditt språk till olika situationer, syften och mottagare. Du har en språklig säkerhet i både tal och skrift.

Är du utbildad socionom och vill arbeta med att berika våra viktiga familjehem för att varje placerat barn ska få växa upp i en trygg och kärleksfull miljö? Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C254701".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gävle kommun (org.nr 212000-2338)

Arbetsplats
Gävle kommun, Myndighetskontoret

Kontakt
Enhetschef
Åsa Larsson
asa.1.larsson@gavle.se
026-17 50 51

Jobbnummer
9395051

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Myndighetskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Myndighetskontoret: