Familjebehandlare/Vuxenbehandlare till Öppenvården

Krokoms Kommun / Socialsekreterarjobb / Krokom
2025-02-07


Visa alla socialsekreterarjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

- Ett jobb med plats för utveckling
Vill du vara med i det spännande utvecklingsarbetet som pågår utifrån den nya socialtjänstlagen? Sök då tjänsten som familjebehandlare/vuxenbehandlare hos oss på öppenvården!

Öppenvårdsenheten är organiserad under Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO). Socialförvaltningen består av 600 medarbetare där bredden på uppdraget är omfattande. Förvaltningen är indelad i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvaras för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till kommunens medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet.

Enheten ansvarar för kommunens öppenvård med biståndsbeslut rörande barn och familjer, missbruk och vuxna samt servicetjänster såsom rådgivning, anhörigstöd och samarbetssamtal. På enheten arbetar en enhetschef och tio behandlare/familjebehandlare. Vi arbetar på uppdrag från socialsekreterare men har också insatser på service där vi erbjuder upp till fem rådgivande och motiverande samtal utan biståndsbeslut.

Enhetens arbete är under utveckling för att ligga i linje med den nya socialtjänstlagen som träder i kraft under 2025.

En dag som familjebehandlare/vuxenbehandlare på Öppenvårdsenheten
Arbetet innebär psykosocialt behandlingsarbete, dels med vuxna där det förekommer någon form av skadligt bruk/beroendeproblematik, och dels med barn/unga och deras familjer där det förekommer någon form av social problematik.

Enheten erbjuder behandlingsinsatser till vuxna enligt socialstyrelsens riktlinjer i form av bland annat CRA, ÅP och spelbehandling samt erbjuder anhörigstöd till närstående med en missbruks- eller beroendeproblematik.

Som familjebehandlare arbetar vi familjeorienterat och utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. Arbetet sker på både universell, selektiv och indikerad nivå. Du genomför förändrings- och behandlingsarbete med barn, ungdomar och deras familjer baserat på uppdrag från utredande socialsekreterare. Målet är att öka skyddsfaktorerna och minska riskfaktorerna. Vår målsättning är att klienter och familjer så långt som möjligt ska få stöd och hjälp i sin hemmiljö.

I arbetet som behandlare förväntas du arbeta både i team och enskilt, beroende på uppdragets innehåll. Arbetet sker i familjernas hem, i våra lokaler eller på andra lämpliga platser. Du arbetar utifrån uppdrag och har ett nära samarbete med beslutsfattande chef, socialsekreterare, övriga kollegor på enheten och andra interna eller externa aktörer. Tjänsten är i grunden förlagd till dagtid, men en viss flexibilitet med arbetstiden är ett krav.

Du dokumenterar ditt arbete i vårt dokumentationssystem viva och upprättar och arbetar efter genomförandeplaner samt följer upp dessa.



Din kompetens
Vi söker dig som är flexibel med god samarbetsförmåga och som arbetar på ett strukturerat och självständigt sätt. Du är drivande och identifierar utvecklingsområden och tar initiativ till förbättringar utifrån uppkomna behov och krav. Du kan navigera i samhällssystemen, de olika huvudmännens uppdrag och förstår hur förebyggande socialt arbete kan komplettera redan befintliga resurser. Du är ansvarsfull och har nått en personlig mognad som gör att du är trygg i dig själv.

Du har socionomexamen eller annan relevant utbildning på minst grundnivå från högskola/universitet.

B-körkort är ett krav.



Meriterande är om du har:

Erfarenhet av psykosocialt förändrings- och behandlingsarbete inom områdena barn och familj och/eller skadligt bruk/beroende.

Utbildning i beroendelära, CRA-metoden och/eller ÅP och/eller MI.

Utbildning i metoder som Trappan, rePulse, ABC eller andra föräldrastödsprogram och gruppverksamheter.

Erfarenhet av social dokumentation och arbete med genomförandeplaner.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrig information
Tillsvidareanställning på 100%, tillträde enligt överenskommelse.

Sista dag att ansöka är 2024-03-09

Intervjuer är planerade till vecka 11 och 12.

Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Kontaktperson för tjänsten
Maja Jemtbring, Enhetschef

0640-162 96

Maja.jemtbring@krokom.se

Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00


Krokom, kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.

Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

Ersättning
Individuell och differentierad

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478), https://krokom.se/

Tillgång till bil
För detta jobb krävs att du har tillgång till en egen bil.

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
9152941

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: