Expert med inriktning på nyanlända elever
Skolverket / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.
Avdelningen för skolutveckling ansvarar för att stödja alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet genom nationella insatser t ex i skolutvecklingsprogram, men också genom att genomföra riktade insatser till utvalda huvudmän och skolor. Det innebär också att samordna, genomföra och planera skolutvecklingsuppdrag på ett effektivt sätt och ta fram och erbjuda målgrupperna olika typer av stödmaterial och tjänster.
Enheten för nyanländas lärande är Skolverkets expertis i frågor som rör nyanlända elevers utbildning. Enheten ansvarar för att genomföra riktade insatser till ett urval av skolhuvudmän samt för att ta fram kompetensutvecklingsinsatser och stödmaterial för huvudmän, rektorer och lärare som arbetar med nyanlända elevers lärande. Enheten bidrar också i myndighetens arbete med att ta fram allmänna råd med kommentarer och annan reglering som är kopplat till nyanlända elevers lärande. Dessutom ansvarar enheten för omvärldsbevakning inom området.
Nu söker vi en expert till enheten för nyanländas lärande. Tjänsten är en visstidsanställning på 1 år med möjlighet till förlängning.
Publiceringsdatum2017-01-10Dina arbetsuppgifterArbetet kommer att vara inriktat mot framtagande av kompetensutvecklingsinsatser som syftar till att stärka huvudmännens förmåga att erbjuda nyanlända elever en utbildning av hög och likvärdig kvalitet med målet att förbättra förutsättningarna för goda kunskapsresultat för dessa elever. Uppdragets målgrupper är huvudmän, rektorer, lärare i alla ämnen, modersmålslärare, studiehandledare på modersmål samt annan personal inom grundskolan och motsvarande skolformer samt gymnasieskolans introduktionsprogram. I arbetet ingår att tillsammans med kollegor identifiera målgruppernas förutsättningar och behov och utifrån detta utarbeta förslag på nödvändiga insatser samt också medverka i framtagandet av dessa. Du kommer att arbeta i nära samarbete med kolleger på Skolverket och samverka med representanter för skolhuvudmän, skolor, lärosäten och andra organisationer. Exempel på arbetsupgifter som ingår är att delta i framtagandet av en kompetensutvecklingsmodul som syftar till att ge lärare stöd i arbetet med att undervisa nyligen anlända elever. I tjänsten ingår dessutom att medverka i arbetet med att ta fram stödmaterial för lärare som undervisar nyanlända elever i gymnasie- och/eller gymnasiesärskolan. Andra arbetsuppgifter kan också komma att ingå.
KvalifikationerDu har:
• akademisk examen inom pedagogik eller annan relevant utbildning
• goda kunskaper om förutsättningar och behov hos nyanlända elever
• god kunskap om styrsystemet och författningarna som rör såväl utbildningsväsendet som de nyanlända eleverna
• verksamhetsnära erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling både inom kommunal- och enskild skolverksamhet
• arbetat med frågor om skolutveckling och styrdokumentens funktion i skolväsendet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
Det är meriterande om du har erfarenhet av och kunskaper om gymnasie- och/eller gymnasiesärskolan. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med framtagande av kompetensutvecklingsinsatser samt av samverkan med andra organisationer, lärosäten och internationella nätverk i utbildningsfrågor. Du har god förståelse för vad det innebär att arbeta som tjänsteman i en politiskt styrd organisation.
En stor del av arbetet sker tillsammans med andra men vissa arbetsuppgifter genomförs på egen hand. Vi söker därför dig som både kan arbeta självständigt, tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv ditt angreppssätt och ser till att arbetet kommer till ett avslut, men även har förmågan att relatera bra till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar och kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt och delar med dig av din kunskap. Vidare ser vi gärna att du är analytiskt lagd och arbetar bra med komplexa frågor och har förmåga att förstå konsekvenserna av olika lösningsförslag. Du känner dig bekväm med att förmedla ett budskap i större sammanhang.
Vi kommer att fästa stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Sista ansökningsdag är den 29 januari 2017.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.
I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnna Österlund, Enhetschef
anna.osterlund@skolverket.se 08-5273 3282
FöretagSkolverket
AdressSkolverket
Fleminggatan 14
10620 Stockholm
KontorsadressFleminggatan 14
Jobbnummer 3253579
Observera att sista ansökningsdag har passerat.