Erfaren jurist till ny avdelning för bredbandsstöd

Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vi söker dig som är en erfaren jurist och som vill främja bredbandsutbyggnad i Sverige genom att arbeta med ett nytt statligt stödprogram i syfte att uppnå regeringens bredbandsmål. Tycker du om att arbeta med ett viktigt uppdrag i en föränderlig och komplex miljö så kan det vara dig vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. Nu har myndigheten fått ett utökat uppdrag om att fördela statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt. Under 2021 ska närmare 1,6 miljarder kronor fördelas, följt av ytterligare medel för kommande år. PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska fördelas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.

Nu söker vi en erfaren jurist till enheten för uppföljning och kontroll.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• ge juridiskt stöd och rådgivning vid uppföljning och kontroll av bredbandsstöd
• tolka och tillämpa relevant lagstiftning, inklusive EU-rätt
• tillsyna efterlevnaden av villkoren för stödet och tilldelningsbeslut för bredbandsprojekt
• självständigt, driva, planera och genomföra rättsutredningar samt ta fram underlag och förslag till beslut om exempelvis återkrav
• bidra i utformning och vidareutveckling av rutiner för uppföljning och kontroll samt av villkoren för stödet
• hantera frågor om bland annat dataskydd, sekretess och begäran om att ta del av allmänna handlingar
• driva sakfrågor och handlägga ärenden inom enhetens och avdelningens ansvarsområden
• samverka och ha kontakt med företag, myndigheter, Regeringskansliet och andra organisationer.

Vem söker vi?
Vi söker dig med juristexamen, notariemeritering samt minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid domstol eller offentlig sektor. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande med:

• erfarenhet av arbete med statsstödsfrågor, EU-stödprogram, EU-rätt
• erfarenhet från statlig förvaltningsmyndighet
• erfarenhet av tillsynsarbete
• kunskap om bredbandsfrågor och erfarenheter från telekomsektorn
• erfarenhet av arbete med främjandefrågor

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är resultat- och lösningsorienterad samtidigt som du är strukturerad och hanterar flera ärenden parallellt. Du har god pedagogisk förmåga och är skicklig på att kommunicera juridiska frågor med kollegor inom andra yrkeskategorier.

Var på PTS ska jag jobba?
Arbetet med uppdraget bedrivs inom en ny avdelning för bredbandsstöd som startade vid årsskiftet. Avdelningen består av tre enheter som har ett nära samarbete med ansvar för olika delar av bredbandsstödprocessen. Tjänsten är placerad på enheten för uppföljning och kontroll.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 8 juni 2021.

För mer information kontakta enhetschef Tania Abdali, tel. 08-678 58 41 eller HR-specialist Johan Gustavsson, tel. 08-678 58 11. Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-05-26

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Post- och Telestyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
5768971

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: