Enhetschef, utredningsenheten för individ och familj

Flens Kommun / Sjukvårdschefsjobb / Flen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Gnesta, Vingåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen

Arbetsplats

Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har fyra avdelningar, Avdelningen för individ och familj, Avdelningen för egen försörjning, Avdelningen för äldreomsorg och Avdelningen för funktionsnedsättning. Inom avdelningen för individ och familj finns tre enheter; Utredningsenheten, Barn- och familjeenheten samt Enheten för Stöd och Behandling.
Brinner du för de sociala frågorna och vill leda våra kunniga och engagerade utredare på vår utredningsenhet inom Avdelningen individ och familj, i deras arbete för att ge den bästa servicen och kvalitén till de vi är till för? Då kan det här vara uppdraget för dig. Tillsammans utgör avdelningen ett team bestående av en avdelningschef, ytterligare två enhetschefer och ett antal gruppledare som leder avdelning tillsammans för de vi verkar för och de mål som är satta för verksamheten.

Publiceringsdatum
2018-01-24

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef för utredningsenheten ansvarar du för att leda och styra verksamheten utifrån gällande lagstiftning och rättssäkerhet, samt de verksamhetsmål som är utformade inom avdelningen och enheten. I ditt uppdrag ingår att utifrån politiska beslut vara drivande i verksamhetens utveckling samt att genom din goda ledning bidra till att verksamheten utvecklas i linje med Flens kommuns mål och visioner. Du har budgetansvar för din enhet.
Du har direkt personalansvar och arbetsmiljöansvar för medarbetare som arbetar med myndighetsutövning enligt SoL, LVU och LVM. Inom den sociala barnavården använder vi BBIC som utredningsstruktur. Vi arbetar också efter tydliga riktlinjer gällande barn och ungdomsärenden, vuxenärenden och placering i familjehem. När det gäller placering i HVB, skyddade boenden och konsulentstödda familjehem så upphandlas dessa platser gemensamt i länet. Inom avdelningen finns två enheter som arbetar med familjehemsplaceringar, öppenvård, stödboende och sociala kontrakt och är viktiga samverkansparter i arbetet för det förebyggande arbetet med hemmaplanslösningar.

Vi vill att du aktivt följer utvecklingen inom området, omsätter ny kunskap och skapar en enhet som ligger i framkant när det gäller myndighetsutövning, där klienten står i fokus och tillgängligheten är hög. Rollen innebär också att du arbetar med frågor kring lagstiftning, myndighetsutövning och utvecklingsbehov för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt. Enheten har ett nära samarbete med övriga verksamheter inom förvaltningen och andra kommunala verksamheter. Exempel på externa samverkansparter är arbetsförmedlingen, landstinget, polis och frivård.

Kompetens
Vi söker dig som för uppdraget har socionomutbildning. Erfarenhet av verksamhetsområdet och myndighetsutövning krävs, chefserfarenhet är meriterande. För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person. Du är strukturerad, kommunikativ och analytisk med god organisations- och samarbetsförmåga utifrån ett systemiskt förhållningssätt. Du är en god förebild och har erfarenhet av att leda och verka i kommunal verksamhet.

Som ledare har du förmåga att leda genom andra, mod att ge mandat och tillåta andra att växa med uppgiften. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidra till en organisationskultur som präglas av öppet klimat och god arbetsmiljö. Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Din människosyn präglas av en tilltro till den egna förmågan till delaktighet och ansvar och du besitter en pedagogisk förmåga att förmedla kunskap och erfarenhet.

Körkort B är ett krav.

Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden

Ersättning
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning

Välkommen med din ansökan senast den 23 februari 2018.

Kontaktperson för detta jobb
Fackliga företrädare nås via kommunens 0157-43 00 00
Avdelningschef, Magdalena Palmcrantz 0157-43 03 60

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Flens Kommun

Adress
Flens Kommun
Flens Kommun
Sveavägen 1
64281 Flen

Kontorsadress
Flens Kommun
Sveavägen 1

Jobbnummer
3922032

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Flens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Flens Kommun: