Enhetschef till myndighetsenheten äldreomsorgen

Salems kommun / Sjukvårdschefsjobb / Salem
2025-09-11


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salems kommun är en levande och trygg plats där natur och grönområden alltid är nära till hands. Här bor drygt 17 000 invånare och här har strax över 1000 företag sin verksamhet. I Salem utvecklas kommunens verksamhet i nära dialog med invånarna.

Kommunen har närmare 1000 anställda och verksamheten genomsyras av våra kärnvärden hållbarhet, trygghet och delaktighet. Vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Salem är en välkomnande och inkluderande kommun där alla känner sig hemma.Arbetsplatsbeskrivning

Socialförvaltningen står inför en spännande utvecklingsresa. Under 2025 förbereder vi oss för den nya socialtjänstlagen som innebär förändrade arbetssätt. Från 1 januari 2026 inför vi en ny organisationsstruktur som syftar till att möta framtidens krav och stärka helheten i vår verksamhet.

Socialförvaltningen kommer då att bestå av två verksamhetsområden: äldreomsorg (Säbo, hemtjänst, HSE-enhet och myndighet äldre) samt individ- och familjeomsorg (här ligger sedvanliga IFO enheter samt LSS både utförare och beställare).

Socialförvaltningen ska från 1 januari, 2026 utgöras av två områden, verksamhet äldreomsorgen, som inbegriper utförarverksamheter äldreomsorg samt en HSE-enhet, och verksamhet individ- och familjeomsorg inkl utförarverksamheter omsorgerna och myndighetsutövning individ- och familjeomsorg.

Som enhetschef för myndighetsenheten äldreomsorg har du ett betydelsefullt uppdrag och är en del av ledningsgruppen för socialförvaltningens myndighetsutövning äldre. I ditt uppdrag ingår personalansvar för cirka 7 medarbetare.



Publiceringsdatum
2025-09-11

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef för myndighetsenheten ansvarar du för nära och stödjande ledarskap till biståndshandläggarna. Målet för verksamheten är att ge rätt stöd, i rätt tid med rätt kompetens med förebyggande och stödjande insatser samt kontinuerligt följa upp insasterna. Målet är ett mycket väl fungerande stöd och myndighetsutövning som präglas av rättsäkerhet, god service och hög kvalitet. Även att skapa en resurseffektiv verksamhet som bedrivs rättssäkert och med god kvalitet tillsammans med medarbetarna. Du har övergripande ansvar för personal, budget och verksamhetsutveckling och ansvarar för att enheten når sina mål och att verksamheten håller hög kvalitet. Du rappoterar direkt till verksamhetschef.

Du leder, samordnar och utvecklar verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv där individens behov är i fokus. Du samverkar med interna och externa aktörer och främjar samarbete för att säkerställa att brukarna får ett samordnat stöd. Du driver ett systematiskt kvalitets- och förbättringsarbete och involverar medarbetare i utvecklingen.

Tillsammans med chef och kollegor från utförarsidan, ingår du i äldreomsorgens ledningsgrupp, där vi har en spännande utvecklingsresa tillsammans, för att utveckla verksamheterna till de bästa utifrån medborgarnas behov.

Det huvudsakliga uppdraget består i att leda och utveckla enheten i enlighet med lagstiftning och ekonomiska resurser. Du deltar i utveckling och samverkan med samarbetspartners, såväl interna som externa.

Kvalifikationer
Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att leda myndighetsutövning, gärna med fokus äldreomsorg.

God kunskap om socialrätt, särskilt inom ramen för socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Du ska haft en chefroll eller annan ledande befattning med ansvar för både verksamhet och medarbetare.

Du är relationell, strukturerad och tydlig och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift. Du har förmåga att leda och driva förändringsarbete och du stimuleras av att skapa förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas. Du är mål- och resultatorienterad och har en förmåga att engagera och skapa förståelse för mål och uppdrag bland medarbetarna.

För att lyckas i ditt uppdrag krävs att du är kommunikativ och har intresse och förmåga att samverka och bygga relationer både internt och externt.

Anställningsvillkor

Tjänsten är tillsvidare och på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast 2025-09-23. Urval sker löpande.



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
Verksamhetschef
Carin Djäken
carin.djaken@salem.se

Jobbnummer
9504462

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: