Enhetschef till ekonomiskt bistånd

Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd / Sjukvårdschefsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

På enheten för ekonomiskt bistånd arbetar 23 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus.

Vi på enheten för ekonomiskt bistånd har påbörjat ett förändringsarbete sedan en tid tillbaka där vi säkerställer kvalitén och rättssäkerheten i myndighetsutövningen. Utöver detta pågår ett arbete för att strukturera upp och skapa processer för de olika funktionerna på enheten. På enheten hanteras inte enbart ekonomiskt bistånd utan också socialt kontrakt, dödsboförvaltning, integrationssekreterare, förmedlingsmedel, samt budget- och skuldrådgivning.

Genom att anställa fler socialsekreterare har vi kunnat sänka ärendemängden och därigenom utökat klientkontakten. Vi söker en person som är villig att ta sig an den stora uppgiften att tillsammans med enheten fortsätta det förändringsarbete som vi har påbörjat.

Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete. Hos oss får du ett nära chefsstöd, extern handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling.

Publiceringsdatum
2022-11-18

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att styra verksamheten utifrån våra politiska mål, ekonomi samt gällande lagstiftning och att stödja socialsekreterare som arbetar med myndighetsutövning. Du behöver ha ett intresse för digitalisering då enheten i nuläget har en e-tjänstfunktion och en RPA-lösning som förbereder vissa delar av handläggningen inom ekonomiskt bistånd. Framöver ska även ett byte till en ny e-tjänstplattform göras.

Som enhetschef är ditt uppdrag att säkerställa att alla processer på enheten är effektiva och rättssäkra. Du har en strategisk förmåga och har enkelt att inta ett helhetsperspektiv samt förmåga att skapa delaktighet och att motivera och entusiasmera dina medarbetare och kollegor. Rollen kräver också att du är trygg, tar initiativ och kan fatta snabba men tydliga beslut.

Utöver detta behöver du kunna samverka med andra enheter på socialkontoret samt andra externa aktörer för att öka förståelsen för varandras uppdrag och finna gemensamma vägar framåt. Du kommer delta i nätverk både på lokal och nationell nivå kopplat till frågor rörande enhetens olika deluppdrag.

Vi erbjuder dig:
• en sammansvetsad ledningsgrupp där du får möjlighet att bidra till hela verksamhetsområdet.
• ett meningsfullt och omväxlande arbete.
• förmånligt anställningsavtal med möjlighet att semesterväxla, friskvårdsbidrag 2000 kr/år, förtroendearbetstid etc.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en kandidatexamen (ex. socionom, beteendevetare) eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• är väl förtrogen med gällande lagstiftning och Socialstyrelsens krav,
• har tidigare erfarenhet av digitalisering av ekonomiskt bistånd i kommunal verksamhet,
• har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Som person söker vi dig som:
• har god kommunikationsförmåga,
• kan skapa förtroende och goda relationer,
• har förmåga att hitta lösningar på komplexa problem och genomföra lösningarna tillsammans med andra.

Dina personliga egenskaper är viktiga och vi kommer lägga stor vikt vid dem. Att du har ett genuint intresse i att skapa en positiv skillnad för dem vi är till för ser vi som självklart.

Det är meriterande med tidigare erfarenhet av en ledande roll, gärna inom verksamhetsområdet.

Låter detta spännande? Vi tillämpar löpande urval så du är välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vill du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället? Strängnäs kommun är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Du ansvarar för att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "545/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365), https://www.strangnas.se/arbete-och-foretagande/arbete-och-karriar/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd

Kontakt
Tf. Verksamhetschef IFO
Torsten Sjöström
Torsten.Sjostrom@strangnas.se
0706321700

Jobbnummer
7185658

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Enheten för ekonomiskt bistånd: