Enhetschef för familjehemscentrum med inriktning uppdragstagare

Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen, men också till ett levande centrum med mötesplatser, uteserveringar och spännande kultur - samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv. Dessutom har Borås utsetts till Årets kommun i Sveriges största karriärundersökning.
Vi skapar nu ett familjehemscentrum och söker dig som vill ta rollen som en av enhetscheferna, med inriktning uppdragstagare. Ditt uppdrag blir att, tillsammans med dina medarbetare, verka för att barn och unga ges rätt att växa upp under trygga och goda förhållanden. Är du en driven ledare vars ledarskap präglas av tillit? Då vill vi gärna att du hör av dig.
Välkommen till Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen (IFO) bildades 2017 och har cirka 280 medarbetare. Förvaltningen är organiserad i två verksamhetsområden: Barn och Unga, där vi arbetar med socialtjänst för dem upp till 18 år och Unga Vuxna/Vuxen, som arbetar med dem som är 18 år och äldre, och där brukarna kan ha en varierad problematik.
Individ- och familjeomsorgen i Borås Stad har ett holistiskt perspektiv i sitt arbete och fokuserar på ett gemensamt systemteoretiskt förhållningssätt och värdegrundsarbete.
Du leder och motiverar dina medarbetare
Familjehemsenheten kommer att delas upp i två grupper och att vi utökar därför med en ny chefstjänst. I samband med detta skapas ett familjehemscenter där ni två chefer kommer hålla ihop arbetet tillsammans. Inom verksamheten Barn och Unga arbetar flera chefer med liknande uppdrag och ni har ett nära samarbete er emellan. Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för din enhet och du leder, fördelar och följer upp arbetet. Det innebär att du har ansvar för personal, ekonomi, verksamhet och arbetsmiljö. Enheten består av tio familjehemssekreterare som alla arbetar gemensamt och bidrar till en sammansvetsad verksamhet med bra arbetsklimat. Kulturen på enheten innebär att man hjälps åt, och här skapar du fortsatta förutsättningar att genom ditt tillitsbaserade ledarskap leda och motivera din personal.
Du är också en del av ett team med enhetschefer som har lång samlad erfarenhet inom området. Inom gruppen förs dialoger om hur man kan stötta och hjälpa varandra samt ett strukturerat utvecklingsarbete. Utöver detta stöd har du även en metodhandledare på enheten som stöttar och underlättar den dagliga arbetsledningen.
Det här har du med dig till oss
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, lämpligen socionom eller annan likvärdig beteendevetenskaplig utbildning. Har du även systemteoretisk utbildning och kunskap kring arbetsrättens regelverk och samverkan är det meriterande.
Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens område och har du tidigare arbetat inom familjehemsvård är det meriterande.
Som ledare präglas ditt ledarskap av tillit till dina medarbetare och du driver arbetet och processerna med fokus på brukaren. Det är meriterande om du tidigare arbetat som chef med budget- och personalansvar eller haft en arbetsledande funktion. B-körkort och god datavana är ett krav.
Vi söker dig som har lätt för samarbete och samverkan, men det är också viktigt att du har en flexibilitet och en förmåga att arbeta självständigt. Du är professionell och en god företrädare för Borås Stad. Du har ett förhållningssätt som bygger på dialog och har en strävan att skapa goda relationer till kollegor och samarbetspartners. Du är lyhörd för dina medarbetares erfarenheter och förslag och du har modet att utmana gamla föreställningar och komma med nya idéer och inspel för att tillsammans utveckla verksamheten.
Vi ser fram emot din ansökan
Vi kan erbjuda en utvecklande roll inom Borås Stad, där du får möjlighet att bidra med din kompetens inom ett växande uppdrag.
Vi arbetar löpande med intervjuer och ser fram emot din ansökan senast den 23 april. I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. Tillträde sker efter överenskommelse. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@cordovan.se
Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på denna sidan.

Publiceringsdatum
2023-04-05

Kontakt
Pia Strandh
Senior rekryteringskonsult
073-340 92 13
pia.strandh@cordovan.se

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Kungsgatan 55 (visa karta)
501 80  BORÅS

Arbetsplats
Stadshuset

Kontakt
Senior rekryteringskonsult
Pia Strandh
pia.strandh@cordovan.se
073-340 92 13

Jobbnummer
7627104

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: