Ekonomi- och upphandlingsassistent

Integritetsskyddsmyndigheten / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
2025-09-15


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten i Stockholm

IMY är inne i en tillväxt- och förändringsresa i en föränderlig omvärld där integritetsfrågorna blir allt viktigare. Viktiga frågor i IMY:s utveckling är bland annat kompetensförsörjning, digitalisering, myndighetens egen AI-tillämpning och utveckling av vår organisationskultur.

Vi rekryterar nu en ekonomi-och upphandlingsassistent till vår enhet för ekonomi och HR. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk verksamhet med ett viktigt uppdrag som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

Publiceringsdatum
2025-09-15

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten delas på 50% som ekonomiassistent och 50% som upphandlingsassistent.

Som ekonomiassistent på IMY hanterar du i första hand leverantörs- och kundreskontra. Du fungerar som stöd till verksamheten när det gäller fakturahantering, utläggsredovisning och övriga ekonomiska frågor. Du förväntas bidra till att utveckla processer och rutiner när det gäller det dagliga redovisningsarbetet. Du arbetar i nära samarbete med redovisningsansvarig och våra controllers.

Som upphandlingsassistent arbetar du nära vår upphandlingsansvarig och stöttar verksamheten i olika inköpsrelaterade uppgifter och administration, diarieföring, leverantörskontroller och utlämnande av allmän handling.

Arbetsuppgifterna är varierade vilket gör att arbetet blir omväxlande och spännande. I arbetet ingår bland annat

• Kund- och leverantörsreskontra - t.ex. kontering och kontroll
• Hantering av kvitton och utlägg
• Avstämningar och ombokningar
• Arkivering
• Implementation och administration kopplat till e-handel

Du rapporterar till enhetschefen för ekonomi och HR som ingår i en av myndighetens ledningsgrupper.

Kvalifikationer
Vi söker en person med eftergymnasial utbildning i ekonomi med inriktning mot redovisning, ekonomistyrning eller annan ekonomisk inriktning, alternativt slutförd YH/KY-utbildning inom redovisning eller annan ekonomisk relevant inriktning. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med redovisning på svensk myndighet och inköps- eller upphandlingsadministration och om du har god kännedom om lagen om offentlig upphandling.

Vi arbetar i systemen Proceedo, Agresso, Platina, Mercell Tendsign och Creditsafe varför det är meriterande med tidigare erfarenhet av arbete i dessa system.

Dina personliga egenskaper

Som person är du pedagogisk och utvecklingsorienterad. Du har integritet och är van att arbeta självständigt och proaktivt. Du är stabil, prestigelös, tålmodig och samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Du ser helheten samtidigt som du kan förstå detaljerna. Du är lösningsorienterad och arbetar effektivt under skiftande förutsättningar. Du är dessutom noggrann, stresstålig och har förmågan att leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten

Anställningen är en visstidsanställning på 10 månader på heltid. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna:

• Redovisningsansvarig Anna Boman, 08-515 154 24
• Upphandlingsansvarig Jenny Rosenblad, 08-515 154 59
• Enhetschef Ingela Johansson, 08-657 61 49
• Facklig företrädare Olivia Törnell Andersson (Saco-S), 08-515 145 13



Hur ansöker jag?

Du registrerar din ansökan enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Sista dag för ansökan är den 30 september 2025.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Om IMY

Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR - dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter, och påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen.

Vi erbjuder en spännande, dynamisk och trivsam arbetsplats. Här får du kompetenta och engagerade kollegor och erfarna, utforskande ledare och chefer. Våra värdeord - tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens - betyder något på riktigt och det är viktigt att du delar dem. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle - tillsammans värnar vi den personliga integriteten. Läs gärna mer om oss på www.imy.se.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Integritetsskyddsmyndigheten (org.nr 202100-0050)

Jobbnummer
9509777

Prenumerera på jobb från Integritetsskyddsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten: