Doktorandanställning i Teknisk mekanik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK (simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2013-12-08

Arbetsuppgifter
Projektbeskrivning
Institutionen för mekanik söker minst en kandidat för en doktorandtjänst inom området för turbulenta flöden och modellering av fluid-struktur-interaktion. Arbetet som utförs inom ramen för både teknisk mekanik och biomekanik, betraktas med perspektiv på multifysik -och skala. Forskningsgruppen utgörs av medlemmarna med en bred bakgrund och kunnande inom turbulensmodellering, bio-strömning, aeroakustik och flöden med industriella tillämpningar. Gruppen har väletablerade samarbeten med industriella, samt bade svenska och internationella akademiska partners.

Projektarbetet syftar till att utöka förståelsen för pulserande flöden i komplexa geometrier (inkl. FSI).

Kvalifikationer
Den sökande bör ha:
• Civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, mekanik, maskinteknik, eller motsvarande.
• Goda kunskaper inom strömningsmekanik motsvarande de kurser som ges på KTH upp till
nivå för M.Sc.
• Förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på god engelska
• Förmåga att arbeta självständigt och i en grupp

Erfarenhet av CFD och FSI eller andra simuleringsverktyg tillsammans med erfarenhet av programmering är meriterande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum: Enligt överenskommelse, upphör: En lämplig kandidat antages till doktorsprogrammet teknisk mekanik på KTH. Tjänsten kan komma att innefatta upp till 20% institutionstjänstgöring. Doktorsprogrammets längd motsvarar upp till fyra år på heltid

Ersättning
Lönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-02-01
Ange referensnummer i ärenderaden för e-postmeddelandet.
Sökande ombeds att i ansökan, en enda pdf-fil (ej zip), inkludera en beskrivning av bakgrund, kvalifikationer och intressen. Ansökan bör också innehålla CV, betygskopior samt namn och adress till två referenspersoner.
Sökande som inom kort planerar att avlägga grundexamen (civ.ing. eller motsvarande) kan komma ifråga.
Kandidaten kommer att kallas till en panelintervju för att diskutera lämplighet och bakgrund motsvarande förkunskapskraven till doktorsprogrammet teknisk mekanik innan antagning sker.
Ange följande referens när du ansöker: S-2013-1466
Ansökan kan skickas till e-postadress: hr@mech.kth.se

Kontakt
Mihai Mihaescu, Dr. +46 8 790 75 72 mihai@mech.kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1723206

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: