Doktorand till licentiandexamen i Informatik med inriktning mot

Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Trollhättan
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Trollhättan, Essunga, Vänersborg, Lilla Edet, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT i Trollhättan

Högskolan Väst är Sveriges ledande högskola inom Arbetsintegrerat lärande (AIL) och har regeringens uppdrag att utveckla AIL. Genom AIL skapas kunskap i samverkan med andra och görs tillgänglig för fler. Högskolan bedriver utbildningar med AIL-inslag på grund- och avancerad nivå samt egen forskarutbildning inom AIL och produktionsteknik. AIL är även ett angeläget forskningsområde tillsammans med produktionsteknik och barn- och ungdomsvetenskap. I den nya satsningen Primus kombineras forskning inom teknik och lärande. Högskolan bedriver också forskning inom ett flertal andra områden.

Högskolan Väst har ett högt söktryck, rekryterar brett och en hög andel av studenterna etablerar sig på arbetsmarknaden. Högskolan finns centralt i Trollhättan och har 15 000 studenter och 625 anställda. Högskolan arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten.



Doktorand till licentiandexamen i Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL) - Modeller för AIL och dess progression i högre utbildning.

Ämnesbeskrivning
Ämnet Informatik med inriktning mot AIL utgår från studier av teknologi, information och människor. Detta innefattar kunskapsintressen kring design och användning av informations- och kommunikationssystem och är inriktad mot studier av hur digitaliseringen och digital teknik/artefakter förändrar villkoren för lärande, kunskap och samarbete i en arbetslivspraktik. AIL definieras av att problemställningar inriktas på relationen mellan arbetsliv och lärande där arbetsliv definieras brett och innefattar även andra former än traditionellt lönearbete. Begreppet lärande förstås i vid bemärkelse och omfattar förändrings- och socialisationsprocesser kopplade till kunskap och kompetens. Intresse knyts till arbetslivets och lärandets villkor, organisering, processer, innehåll, former och konsekvenser. Forskning inom AIL innefattar, men är inte begränsat till, studier om arbete i förändring, relationen mellan utbildning och arbete, samt samhällsvillkor för lärande i arbete. Studiernas fokus kan vara individer, grupper, organisationer, mekanismer eller strukturer. Forskningen karakteriseras av samverkan med det omgivande samhället.

Doktorandens vetenskapliga arbete i projektet
En del av arbetsintegrerat lärande handlar om hur teori och praktik kan kombineras för att skapa pedagogisk synergi. Det finns många etablerade AIL-aktiviteter i undervisningen som varierar till form och omfattning. Det kan röra sig om mindre aktiviteter som exempelvis en gästföreläsning eller ett case-baserat seminarium, men även om vidare aktiviteter som verksamhetsförlagd utbildning under kortare eller längre tid. Dessa etablerade aktiviteter i högre utbildning och forskning har kategoriserat och förekomst har belysts. Det pedagogiska värdet kan givetvis skilja sig mellan olika aktiviteter, men likaså kan "AIL-värdet" för en specifik aktivitet vara beroende av på vilket sätt aktiviteten implementeras. I detta projekt förväntas doktoranden utveckla en modell, ramverk eller taxonomi som kan beskriva en aktivitets "AIL-värde". Modellen ska kunna användas som stöd för optimering av AIL-aktiviteter.

Utöver att betrakta AIL och dess form i undervisningen fokuserar projektet även på AIL som innehåll i en utbildning. Även här förväntas doktoranden utveckla en modell för att kunna beskriva en students progression i AIL. Det kan handla om kunskap och förståelse för hur teori och praktik kombineras, men det kan även beskrivas som en förmåga att på ett reflektivt sätt kunna kombinera teori och praktik under utbildningen och senare i professionen.

Sammanfattningsvis handlar projektet om utveckling av modeller som kan användas för att beskriva AIL-progression i utbildning gällande AIL både till form liksom innehåll. Tänkbara studieobjekt är olika AIL-aktiviteter i kombination med berörda lärare samt studenter. Vidare förutsätts det i projektet att digitaliseringens möjligheter beaktas och hur information och kommunikationsteknik kan fungera som stöd för AIL-optimering.

Ämnesområde: Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Publiceringsdatum
2019-06-07

Dina arbetsuppgifter
Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer att bedrivas i nära samarbete med andra doktorander och forskare vid Högskolan Västs forskningsmiljö Lärande i och för det nya arbetslivet, Lina. För mer information om forskningsmiljon LINA se: https://www.hv.se/LINA Forskarutbildningen innebar, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser och andra aktiviteter, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Som doktorand ägnas anställningstiden framförallt åt forskarutbildning. Doktoranden förväntas aktivt bidra till utvecklingen av den vidare forskningsmiljön vilket innefattar att genom fysisk närvaro på arbetsplatsen bidra till ett intellektuellt klimat och en levande forskningsmiljö.

Behörighetskrav: Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för forskarutbildningen i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1342 B 25: https://www.hv.se/forskning/forskarutbildning/kursutbud/arbetsintegrerat-larande/

Bedömningsgrunder: hittas i 3.3 Allmän studieplan för forskarutbildningen i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1342 B 25.

Kvalifikationer: Den sökande skall ha en bakgrund i informatik eller i annat ämne med relevans för informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, med tydlig inriktning mot informatikfrågor. Den sökande ska ha goda kunskaper både muntligt och skriftligt i svenska språket.

Varaktighet: Se Högskoleförordningen 5 kap 7§

Ansökan görs digitalt via Högskolan Västs rekryteringsverktyg. Se https://www.hv.se/om-oss/jobba-hos-oss/.

Ansökan ska bestå av:

- "Idéskiss": En text omfattande ca 2-4 A4-sidor innehållande en beskrivning av forskningsintresse och dina speciella kvalifikationer för anställningen i fråga.
- CV/Meritförteckning
- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg examen på grund- och avancerad nivå
- Rekommendationsbrev och/eller namn på referenspersoner
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa, t.ex. forskningsrelaterade texter (t.ex. artiklar, rapporter etc.) om sådana finns

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligen eller enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadsavlönad

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-30
Ange följande referens när du ansöker: 2019/135
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Svensson +46733-97 51 33
Lars Johansson +46733-97 51 82
Anna Sigridur Islind, Doktorandutskottet vid HV +4670-555 19 85

Företag
Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT

Adress
Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT
Gustava Melins gata 2
46186 Trollhättan

Kontorsadress
Gustava Melins gata 2

Jobbnummer
4832823

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och IT: