Doktorand Rörelseåterkoppling för körsimulator
Statens väg- och transportforskningsinstitut / Högskolejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping,
Stockholm,
Göteborg,
Lund,
Skellefteå eller i
hela Sverige Tänk att kunna provköra och uppleva nästa generations hållbara tunga fordon innan de ens existerar! VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 240 medarbetare och har en årlig omsättning på omkring 270 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping medan övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund.
Till enheten Fordonssystem- och körsimulering söker vi nu ytterligare en medarbetare. Enheten har 18 medarbetare och bedriver framstående forskning inom fordonssystem, farkostteknologi och simulering. Tillämpning finns inom samtliga transportslag och riktar sig ofta mot teknikutveckling inom elektrifiering, autonomi, digitalisering och omställningen till ett hållbart transportsystem. Mycket av verksamheten sker i samverkan med andra enheter och externa parter, ofta med koppling till beteendevetenskapliga frågeställningar eller forskning relaterat till miljö- och energifrågeställningar. Enheten utvecklar och driver en del av VTI:s viktiga forskningsutrustning; avancerade körsimulatorer, VR/XR-labb samt utrustning för att mäta väg- och däckinteraktion. Mycket av mjukvaran till dessa utrustningar utvecklar vi själva vilket utgör en stor del av verksamheten. Vi befinner oss i en expansiv fas och har flera spännande utvecklingssatsningar framför oss.
Placeringsort för tjänsten är Linköping.
Om rollen
Fokus för tjänsten är forskning inom fordonsdynamik och rörelseåterkoppling (motion cueing) i körsimulering, och specifikt utveckling av metoder för att kunna använda körsimulatorer för design och utvärdering av framtida drivlinor av tunga fordon.
Som doktorand vid VTI kommer du att vara inskriven som forskarstuderande på avdelningen Fordonssystem vid Linköpings Universitet. Din forskarutbildning innehåller flera moment som att fullfölja doktorandkurser och att under handledning från VTI och LiU bedriva tillämpad forskning av hög kvalitet. I arbetet ingår att planera forskningsinsatser, samla och analysera data och utveckla nya modeller och metoder. I arbetet ingår också att författa artiklar samt presentera forskning och forskningsresultat.
Du ingår i ett team med forskningsingenjörer och forskare inom olika discipliner. Arbetet sker i tät samverkan mellan VTI, LiU och Scania, och erbjuder en unik miljö för tillämpad forskning och ger dig en forskarutbildning i världsklass.
Viktiga uppgifter är:
• Inhämta teori kring algoritmer för reglering av rörelsesystem för avancerade körsimulatorer (på engelska "motion cueing") samt teori och modeller för människans fysiologiska system för hur vi uppfattar rörelse.
• Sätta dig in i hård- och mjukvaran för VTI:s avancerade körsimulatorer med rörelseplattform och genom tillämpad forskning väsentligt bidra till vidareutvecklingen av den reglerande mjukvaran av rörelsesystemet för att förbättra longitudinell dynamikåterkoppling till föraren.
• Undersöka korrelationen mellan förarens subjektiva bedömning av körbarhet och relaterade objektiva mått.
• En viktig del av forskarutbildningen är att läsa doktorandkurser samt författa artiklar samt presentera forskning och forskningsresultat.
• Bidra till VTI:s tvärvetenskapliga miljö, hålla kontakten med våra samarbetspartners och att vara aktiv i att skapa nya kontakter och delta i nätverk.
Om dig
Du är civilingenjör inom teknisk fysik, elektroteknik, farkostteknik, mekatronik, datateknik eller motsvarande utbildning. Erfarenhet av och intresse för simulering, fordonsdynamik, motion cueing, programmering och reglerteknik är meriterande. Ytterligare exempel på erfarenheter som är meriterande:
• Körsimulering
• Programmering i t.ex. C++ eller Python
• Reglerande system, Hardware-in-the-loop (HIL) och realtidapplikationer
• Modellering och simulering i t.ex. MATLAB/Simulink eller Modelica
• Författande och presentation av tidigare vetenskapliga artiklar
Du kommer ha många kontakter med interna och externa samarbetspartners, forskare och samarbete med andra doktorander. Därför lägger vi stor vikt vid din förmåga att samarbeta, kommunicera, ta egna initiativ och arbeta självständigt. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift på engelska och med fördel även på svenska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Förordnandetid
Som doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen på avdelningen Fordonssystem vid institutionen för Systemteknik, ISY vid Linköpings universitet. Förordnande gäller för högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid.
Mer information
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ref. nr: 2023/0394-3.1
Publiceringsdatum2023-10-13Så ansöker duVälkommen att skicka in din ansökan, senast den 5 november, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Ersättning Lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Väg- och Transportforskningsinst (org.nr 202100-0704),
https://www.vti.se/ Arbetsplats Statens väg- och transportforskningsinstitut
Kontakt Forskningschef
Magnus Eek
magnus.eek@vti.se 013-20 40 17 Jobbnummer 8188428
Observera att sista ansökningsdag har passerat.